Variëren met koffie-ijs

koffie-ijs_BIB 3-2019

Koffie is hip, veelzijdig en een van de meest populaire dranken in wereld. En nergens wordt zo veel koffie gedronken als in Nederland: 2,4 koppen per dag per hoofd van de bevolking. Koffie-ijs daarentegen doet het minder goed, terwijl er duizend-en-een mogelijkheden zijn om met de smaak van koffie te variëren. Dat biedt mogelijkheden om onderscheidend te zijn.

Koffie biedt net als chocolade een scala aan mogelijkheden om te variëren in smaken en presentatie. Kijk maar eens op de kaart van de koffiecorners die de laatste jaren uit de grond zijn geschoten. Daarop staan tal van koffie- en smaakcombinaties die tegenwoordig geserveerd worden. De consument wil nu eenmaal verrast worden en de koffieverkopers springen hier slim op in. Ook heel wat consumenten zijn aan het variëren geslagen, met een koffiemachine waarin de bonen vers worden gemalen en waarmee je de lekkerste koffievariaties kunt maken. Gewone koffie is niet meer populair, waarom gewoon koffie-ijs dan wel? IJs is natuurlijk wel een ander verhaal, maar een vertaalslag van verschillende koffievariaties naar de ijsvitrine kan prima.

Extractieproces

Hoe krijgen we de koffie in het ijs? Om de smaak uit de bonen te krijgen, wordt de koffie geëxtraheerd. In de koffieboon zitten allerlei geur-, kleur- en smaakstoffen opgesloten die we er graag uit willen hebben. Dit doen we door middel van extractie. Extractie is een scheidingsmethode die berust op het verschil in oplosbaarheid in een extractiemiddel. Tijdens koffiezetten extraheer je de geur-, kleur- en smaakstoffen uit koffiebonen met warm water. Deze stoffen lossen goed op in het water (het extractiemiddel), maar de rest van de koffiebonen niet. De koffiebonen filteren we er later weer uit en we hebben koffie.

Dit extraheren kan op verschillende manieren: koud, warm, onder druk of vacuüm en snel of langzaam. Elke extractiemethode heeft zijn eigen kenmerken en geeft een ander resultaat. Verder zijn tijd, temperatuur en oppervlak van het te extraheren product belangrijke factoren om op te sturen, waardoor je allerlei mogelijkheden hebt om in smaak en kleur te variëren.

Meer weten over de manier waarop de gevarieerd kan worden met koffie-ijs? Lees dan het complete artikel in Bakkers in bedrijf 3-2019 of in Vakblad IJs! 3-2018. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee proefnummers aan.

 

Lees ook
CoolBest ligt nu ook in het ijsschap

CoolBest ligt nu ook in het ijsschap

Het merk CoolBest is bekend van de gekoelde fruitsappen en is nu ook in het ijsschap terug te vinden. Het assortiment wordt namelijk uitgebreid met CoolBest IJs. De twee smaken Strawberry Hill en Mango Dream zijn nu ook verkrijgbaar als ijsje.

‘Kwalitatief ijs, met een sociale impact’

‘Kwalitatief ijs, met een sociale impact’

Als scheepsmanager proefde Haico Halbesma, alias Johnny, overal ter wereld ijs. Met de inspiratie die hij tijdens zijn reizen opdeed, opende hij een jaar geleden zijn ijssalon Johnny´s Gelato in Monnickendam. In april volgt een tweede filiaal in Zandvoort, met hetzelfde concept: “Kwalitatief ijs, met een sociale impact.”

Ambachtelijk IJscentrum wijzigt coronaprotocol ijssalons per 1 juni

Ambachtelijk IJscentrum wijzigt coronaprotocol ijssalons per 1 juni

De coronamaatregelen voor de horeca worden vanaf 1 juni versoepeld. Daarom past Vereniging Ambachtelijk IJscentrum het bestaande protocol voor ijssalons aan naar de nieuwe voorwaarden. De basis die er al stond, is hiermee uitgebreid. “Dit protocol staat als een huis”, stelt voorzitter Teun Loonen namens de branchevereniging.