IJsie Prima uit Callantsoog is IJssalon van het Jaar 2020/2021

23 april 2021 Linda van ’t Land
V.l.n.r. Ties Baars, Regien Baars, Kees Baars en Kees Baars Jr (foto: Naomi Heidinga).

Ruim een jaar moesten de genomineerden voor de titel IJssalon van het Jaar op de uitslag wachten. Maar op 1 april viel dan toch het verlossende woord: IJsie Prima uit Callantsoog mocht de beker in ontvangst nemen. “Een kroon op het werk”, noemt Kees Baars jr. de felbegeerde titel.

Door Linda van 't Land

Wie een ijsje haalt bij IJsie Prima in Callantsoog eet de laatste hapjes met zijn voeten in het zand. De ijssalon aan het Dorpsplein ligt namelijk op slechts tweehonderd meter van het strand en wordt alleen door een smalle strook duinen gescheiden van de Noordzee. “Mijn grootouders Doeke en Mien Tichelaar begonnen hier in 1963 een ijssalon”, vertelt Kees Baars junior. “Die is voortgezet door hun dochter Regien Tichelaar en haar man Kees Baars: mijn ouders. Inmiddels zijn mijn broer Ties en ik ingestroomd als derde generatie. En wij barsten van de ideeën en het enthousiasme! Wij nemen de ervaring en tradities van onze ouders en grootouders mee en vermengen die met onze eigen ambities en een niet te stuiten drang om te leren en te innoveren.”

Lovend juryrapport

De passie en het vakmanschap van de familie Baars zijn niet onopgemerkt gebleven. IJsie Prima is tijdens een kleinschalig evenement in Gorinchem uitgeroepen tot IJssalon van het Jaar 2020/2021. Het juryrapport spreekt lovend over de ijssalon in Callantsoog. “De zin om hier ijs te eten én te maken straalt er vanaf”, aldus het rapport. “Een goed georganiseerde onderneming, die wordt gerund door twee jonge, niet te stoppen ijsfanaten.”

“Zulke mooie rapporten heb ik op school nooit gehad”, bekent Kees lachend. “Het was overigens tot het laatste moment ongelooflijk spannend. Onze familie deed vroeger al regelmatig mee aan vakwedstrijden en we zijn diverse malen in de prijzen gevallen. De titel ‘IJssalon van het Jaar’ ontbrak echter nog. Meedoen aan vakwedstrijden doe je niet, als je niet denkt dat je kunt winnen. Maar het was zeker geen gelopen race! Er zaten uitstekende ijsbereiders om ons heen en alleen al finalist zijn beschouwden we als een groot compliment. We zijn héél trots dat we nu ook deze titel in de wacht hebben gesleept.”

Vanwege corona was de uitreiking sober, maar Kees prijst de organisatie van de middag. “Via een livestream was de uitreiking te volgen, waardoor veel mensen konden meekijken. In de zaak hadden wij een beamer opgehangen en een groot scherm geplaatst, zodat familie en medewerkers er toch een beetje bij konden zijn. Dat was echt feestelijk! Bij thuiskomst waren de eerste boeketten bloemen al bezorgd en we hebben buiten op het terras met ondernemers van het plein geproost.”

Hazelnoten uit Piemonte

IJsie Prima_foto Naomi_1

“Wij nemen de ervaring en tradities van onze ouders en grootouders mee en vermengen die met onze eigen ambities en een niet te stuiten drang om te leren en te innoveren” (foto: Naomi Heidinga).

IJsie Prima is geen ijssalon voor smurfen- of kauwgomijs. “Wij gaan voor échte smaken”, aldus Kees. “En die bereiden we op basis van de beste ingrediënten, die we met veel zorg selecteren. We maken zelf onze variegato’s, zodat we optimaal met smaak en smaakcombinaties kunnen experimenteren. Onze hazelnoten importeren wij uit Piemonte, waar de Italiaanse familie Emanuel ze op zodanige wijze roostert dat ze een onderscheidende smaak geven in ons ijs. We kiezen voor vers fruit van de lokale groenteboer, maar kopen aardbeien in bij een aardbeienkweker. Soms hebben we geen watermeloenijs, omdat er op dat moment geen mooie meloenen zijn. Dat is ambacht. Het is heel bewerkelijk allemaal, maar zó wil ik het vak uitoefenen en niet anders. Een combinatie van traditionele smaken met daarnaast speciale ijssoorten maken ons assortiment verrassend en divers en houden ons vak spannend en leuk.”

Naast een vitrine vol ambachtelijk schepijs staat ook een softijsmachine. “We spelen daarmee in op de vraag van veelal Duitse toeristen”, aldus Kees. “Maar ook aan softijs kun je je eigen draai geven. We presenteren het bijvoorbeeld in een grote wafel met vers fruit en we hebben hazelnootsoftijs gehad. We serveren daarnaast Illy-koffie en bakken onze eigen stroopwafels. Het gaat erom dat je aan alles wat je doet en verkoopt een eigen touch geeft.”

Corona

Callantsoog, een aantal kilometer onder Den Helder en dus helemaal in de kop van Noord-Holland, telt slechts 2.500 inwoners. “We moeten het hebben van strandgangers en toeristen, die hier een dagje komen of langer verblijven op campings, in bungalowparken en chalets. De afhankelijkheid van toerisme maakt ons seizoen grillig; zeker toen we afgelopen jaar met corona te maken kregen. Duitse toeristen waren er veel minder en dat maakte het een ander seizoen voor Callantsoog.”

Hoewel 2020 hierdoor een minder jaar is geweest voor IJsie Prima, klaagt de familie Baars niet. “In het begin wist niemand wat corona ons zou brengen en vielen we allemaal stil. De deur ging op slot. Maar met het fantastische weer van dat voorjaar konden we niet stil blijven zitten! Al snel zijn we ijs aan de deur gaan bezorgen in de hele gemeente. Daar verdienden we niet veel aan door het werk wat gaat zitten in het uitstippelen van routes en de bezorging. Maar we konden tenminste ijs draaien, voelden iets van ritme en bleven bezig. Later hebben we de winkel goed voorbereid: schermen geplaatst, wachtstippen op de grond gezet en een duidelijke routing aangebracht. Ik heb onze vitrine gespiegeld, zodat er twee klanten op afstand naast elkaar kunnen staan en toch al onze smaken zien. De ijscoupe waarmee we de derde prijs wonnen bij De Gouden IJscreatie, hebben we omgebogen naar een take away-variant – net als andere ijscoupes in ons assortiment. Al met al hebben we ons goed aangepast aan de situatie en daarover krijgen we veel complimenten van klanten. Maar in plaats van zes medewerkers mochten er nu maar drie medewerkers naast elkaar staan scheppen en onze honderd zitplaatsen bleven leeg.”

Meer verkooppunten openen

IJsie Prima_foto Naomi_3

“We maken zelf onze variegato’s, zodat we optimaal met smaak en smaakcombinaties kunnen experimenteren” (foto: Naomi Heidinga).

De ijssalon in Callantsoog is daags na de bekendmaking van de titel IJssalon van het Jaar bedolven onder de bloemen en kreeg veel aandacht van regionale en zelfs landelijke media. “Iemand schreef dat er ijs door onze aderen stroomt”, lacht Kees trots. “Ik denk dat dat wel waar is. Als derde generatie ijsmakers, opgegroeid in een ijskeuken, weten wij wel hoe je een lekker ijsje maakt. Dat we daarbij voortdurend zoeken naar innovaties en nuances, nieuwe dingen blijven uitproberen én de bedrijfsvoering goed op orde hebben op het gebied van hygiëne, inkoop, omgang met coronaregels en bijvoorbeeld ook social media, heeft ons deze titel gebracht. Een ongelooflijke eer, die wij heel komend jaar actief gaan uitdragen. Onze ijskar en de schermen op het terras zijn al van het logo voorzien en we hebben allerlei leuke acties in gedachten. Het liefst geven we natuurlijk een gigantisch feest, maar er komen beslist andere momenten om dit toch samen met onze klanten, medewerkers, vrienden en familie te vieren. Zo’n cup met grote oren op de toonbank geeft heel veel positieve energie!”

De derde generatie bij IJsie Prima vaart verder op de ervaring en traditie van (voor)ouders. Maar er zijn ook eigen plannen. “Wij willen de zaak wat veranderen en uitbouwen. En wie weet in de toekomst op meer plekken ons ijs verkopen. De focus ligt nu echter op de zaak in Callantsoog. Traditie, toewijding en kwaliteit willen wij altijd hoog in het vaandel houden.”

‘Lente in de lucht’-smaak

IJsie Prima_foto Naomi_5

IJsie Prima voert een mooi assortiment met traditionele ijssmaken als stracciatella, vanille, pistache en citroen. Deze smaken worden aangevuld met verrassende creaties, die soms tijdelijk de vitrine halen maar nu en dan ook definitief aan het assortiment worden toegevoegd. “Callantsoog ligt aan de rand van prachtige bollenvelden”, vertelt Kees Baars jr. “Toen ik daar een keer in het voorjaar doorheen reed en al die bloemen rook, dacht ik: hoe mooi zou het zijn wanneer je deze geur in een smaak kunt vatten? Dat resulteerde in ‘Lente in de lucht’: een ijsje van rozenwaterroomijs gemarmerd met frambozensorbetijs. Mijn vader ontwikkelde rondom de inauguratie van Willem-Alexander ‘Willem van Oranje’: een sinaasappelijs met een variegato van sinaasappel en pure chocolade. Het is al jaren een hardloper in ons assortiment. Ook de ‘Spiced Coffee’, espresso-ijs met kardemom en stukjes witte chocolade, is populair. Hiermee wonnen we het Gelato Festival in 2018. Het is inmiddels een van onze signatuursmaken, waar mensen speciaal voor omfietsen.”

Altijd op de hoogte blijven?