Tips voor het interieur van een ijssalon

Luciano's_interieur

Een ijssalon oogt, omdat er gewerkt wordt met voedsel, vaak strak en hygiënisch. Hoe zorg je voor een aangename sfeer in de rest van ruimte? Interieurontwerper Martijn Gosen geeft tips. 

Gosen heeft heel wat projecten in de ambachtelijke ijssector op zijn naam staan, zoals IJssalon Luciano in Wassenaar en PUUR Tamminga in Veenendaal. Met het bedrijf King Kongs stort Gosen zich samen met art director Mehdi le Mair sinds drie jaar in heftige projecten in de hospitalitysector. Een aantal keer per jaar voegt hij een ijssalon of bakkerij aan zijn portfolio toe, dat hij opbouwt onder het label Binnenwerck.

Meer hospitality
In de salons probeert Gosen altijd een stukje hospitality te verwerken. Meer salons serveren naast ijs en koffie, ook ontbijt en lunch. Probeer een warme sfeer te creëeren. "Een sfeer die hen verleidt om plaats te nemen en een kop koffie met wat lekkers te bestellen", aldus Gosen.

Blijf wit gebruiken
Een salon kan zich van andere ijssalons onderscheiden met het interieur. Het traditionele strakke witte interieur maakt plaats volgens Gosen plaats voor iets warmere tinten. “Maar wel náást het wit. Je mag als ijsbereider best laten zien dat het een ruimte is waar ambachtelijk ijs wordt gemaakt en waar dus hygiënisch wordt gewerkt.”

Trends
Gosen gelooft niet in trends op kleurgebied. De interieurontwerper zoekt het meer in bijvoorbeeld wandbekleding en accessoires. Die kunnen in de loop van de tijd makkelijk worden aangepast.

Gelaagdheid
Gosen adviseert om in je interieur een bepaalde gelaagdheid aan te brengen. “Zo is de zaak van PUUR Tamminga redelijk strak, maar wordt de gast door een deels transparante scheidingswand tussen zitgelegenheid en winkel toch verleid tot extra aankopen.”

Meer weten over de tips van Martij Gosen? Lees dan het complete artikel in Vakblad IJs!, editie 44-2018. Nog geen abonnee? Vraag dan hier een gratis proefnummer aan.

 

 

Lees ook
Versbeleving bij IJssalon Pinoccio

Versbeleving bij IJssalon Pinoccio

Sanne Smit gooide in de zomer van 2016 het roer om. Ze stopte met haar baan als accountant en nam ijssalon Pinoccio over in Bergen. "Op dinsdag zat ik bij de bank, op donderdag kreeg ik akkoord. En toen ben ik het gewoon gaan doen! Sommige mensen in mijn omgeving verklaarden me voor gek", vertelt ze. De eerste maand was meteen haar vuurdoop. September...

Tips voor de beginnende bedrijfsvlogger

Tips voor de beginnende bedrijfsvlogger

Vloggen blijft populair. Het is een manier om veel fans en volgers te creëren. Niet alleen als privépersoon, maar ook als bedrijf. Met een vlog kun je je bedrijf een menselijk gezicht te geven en je volgers een kijkje achter de schermen geven. Sleutelwoord hierbij is authenticiteit.  “Je moet niet vloggen om iets te verkopen”,...

Innovatieve ijssalon De Potter

Innovatieve ijssalon De Potter

In het Belgische Bree is ijssalon ‘De Potter’ niet meer weg te denken. Het begon allemaal bij een pottenbakker, zijn verliefde dochter, Italiaanse vrienden en de passie voor ambachtelijk ijs maken. Nu staat informaticus Jochen Neyens aan het roer. Hij doet er alles aan om de ijssalon te laten evolueren. Succesverhaal In 1926 werd Lieske,...