Tips voor het interieur van een ijssalon

Luciano's_interieur

Een ijssalon oogt, omdat er gewerkt wordt met voedsel, vaak strak en hygiënisch. Hoe zorg je voor een aangename sfeer in de rest van ruimte? Interieurontwerper Martijn Gosen geeft tips. 

Gosen heeft heel wat projecten in de ambachtelijke ijssector op zijn naam staan, zoals IJssalon Luciano in Wassenaar en PUUR Tamminga in Veenendaal. Met het bedrijf King Kongs stort Gosen zich samen met art director Mehdi le Mair sinds drie jaar in heftige projecten in de hospitalitysector. Een aantal keer per jaar voegt hij een ijssalon of bakkerij aan zijn portfolio toe, dat hij opbouwt onder het label Binnenwerck.

Meer hospitality
In de salons probeert Gosen altijd een stukje hospitality te verwerken. Meer salons serveren naast ijs en koffie, ook ontbijt en lunch. Probeer een warme sfeer te creëeren. "Een sfeer die hen verleidt om plaats te nemen en een kop koffie met wat lekkers te bestellen", aldus Gosen.

Blijf wit gebruiken
Een salon kan zich van andere ijssalons onderscheiden met het interieur. Het traditionele strakke witte interieur maakt plaats volgens Gosen plaats voor iets warmere tinten. “Maar wel náást het wit. Je mag als ijsbereider best laten zien dat het een ruimte is waar ambachtelijk ijs wordt gemaakt en waar dus hygiënisch wordt gewerkt.”

Trends
Gosen gelooft niet in trends op kleurgebied. De interieurontwerper zoekt het meer in bijvoorbeeld wandbekleding en accessoires. Die kunnen in de loop van de tijd makkelijk worden aangepast.

Gelaagdheid
Gosen adviseert om in je interieur een bepaalde gelaagdheid aan te brengen. “Zo is de zaak van PUUR Tamminga redelijk strak, maar wordt de gast door een deels transparante scheidingswand tussen zitgelegenheid en winkel toch verleid tot extra aankopen.”

Meer weten over de tips van Martij Gosen? Lees dan het complete artikel in Vakblad IJs!, editie 44-2018. Nog geen abonnee? Vraag dan hier een gratis proefnummer aan.

 

 

Lees ook
De beste ijssalons volgens 24Kitchen

De beste ijssalons volgens 24Kitchen

Televisiezender 24Kitchen ging op zoek naar de twintig beste ijssalons van Nederland. Dus vroegen ze aan hun volgers op social media wat zij de beste ijssalon vonden. Hieruit rolde de 24Kitchen ijssalonlijst 2019.

Acht punten die van je winkel een experience maken

Acht punten die van je winkel een experience maken

Experience wordt steeds belangrijker voor een winkel. Klanten zijn op zoek naar een ervaring. Het begrip experience-economy is al twintig jaar geleden bedacht, maar het is nog steeds niet helemaal duidelijk wat een ‘ervaring’ precies is. Katelijn Quartier benoemt acht eigenschappen die van een winkel een experience maken.

‘Er zijn mensen die zeggen: waar begin je aan?’

‘Er zijn mensen die zeggen: waar begin je aan?’

Luuk Schaper (20) is patissier en werkt in de zaak van zijn ouders. Maar niet voor lang meer: deze zomer opent hij zijn eigen winkel in Krimpen aan de Lek. “In drukke periodes werk ik wel tien tot twaalf uur per dag. Maar dat maakt me niet uit, als ik maar met het vak bezig kan zijn.”