Het klinkt als iets vanzelfsprekends, experimenteren en innoveren, maar is dat wel zo? Ik denk dat iedereen hier wel mee bezig is, maar veelal onderbewust. En dat er in de bewuste, dagelijkse realiteit niet vaak tijd voor wordt gemaakt. Jammer, want als je ook in de toekomst dé ijssalon wil zijn waar de mensen uit het dorp, stad of omgeving hun ijsje gaan halen, is innovatie een van de pijlers van je bedrijf.

Momenteel telt ons land zo rond de 1.000 ijssalons en dat is met recht een nationaal record te noemen. Die groei is natuurlijk fantastisch, maar kan voor sommigen betekenen dat de omzet kan dalen. De vijver van consumenten waaruit gevist kan worden, groeit gestaag, maar niet in de snelheid die wellicht gewenst is. Toch zijn er mogelijkheden.

Als we kijken naar het vermarkten/ de marketing van een product zijn er drie onderdelen waar je als ondernemer op in kunt spelen:
* je bent goedkoper
* je bent beter
* je bent unieker

Als we kijken naar de eerste stip, mag ik hopen dat we die weg niet gaan bewandelen. Goedkoper zijn dan je collega is een tactiek die vooral de industrie zichzelf toebedeeld heeft. Goedkoper zijn is ook vooral iets dat ten koste gaat van de factor kwaliteit. De kwaliteit van het product of bijvoorbeeld de kwaliteit van de service. Hier gaan we dan ook niet verder op door. Als ambachtelijke ijsbereider is kwaliteit juist je drijfveer. De best geselecteerde grondstoffen, de fijnste machines en de mooiste recepten. Maar ook de service is een belangrijk onderdeel van de algehele smaakbeleving. De fysieke service, en ook die online richting je gasten of klanten.

Kennis maakt machtig

Experimenteren IJscentrum_Unsplash David Fedulov 1 https://unsplash.com/photos/KZsGB3NiRVs

Foto: David Fedulov, Unsplash

De tweede stip klinkt beter. Beter zijn klinkt natuurlijk fantastisch, en dat is het ook. Maar hoe doe je dat? Mijns inziens is kennis de basis waarop je moet bouwen. We kunnen nog zulke mooie producten willen maken, maar het is net zoals het bouwen van huizen. Zonder deugdelijke fundering kun je bouwen wat je wil, maar het zal altijd onderuit zakken. Datzelfde gebeurt zo bij het maken van ijs. Zonder een dikke betonlaag van pure kennis onder het ontdekken en maken van je ijsrecept, glij je vroeg of laat onderuit. Kennis is je sleutel naar dit succes. Weten wat grondstoffen doen, wat er tijdens het productieproces moet gebeuren en hoe je de machines moet bedienen en afstellen. Nu klinkt dit als een logisch verhaal, maar ik durf te wedden dat zeker op het gebied van grondstoffen er nog een hoop te winnen valt. Ik wil je uitdagen dit nog meer uit te diepen. Je het laten snappen, maar vooral het laten zien. Kennis is, zoals reeds in de oudheid gezegd, macht. Het maakt je ook machtig om te kunnen innoveren. En dat laatste is het onderdeel waarin je de unieke factor van jou als ijsbereider kunt laten zien.

Klanten komen voor jou

Hidde de Brabander_foto Oscar van der Wijk

“Persoonlijk hoop ik dat de groei die de ambachtelijke ijsbranche de komende jaren gaat ondervinden, niet per se zit in de kwantiteit van ijsbereiders en ijssalons, maar dat we met elkaar vooral groeien in kennis en kunde.” (foto: Oscar van der Wijk)

De uniekheid als ambachtsman- of vrouw maakt dat je een eigen identiteit hebt. De primaire reden waarom de consument naar jouw salon komt. Is het alleen om ijs te eten? Ze kunnen naar elke willekeurige supermarkt rijden om daar een bak gevroren lucht te scoren. Komen ze voor een goede kwaliteit? Daar zijn meerdere ijssalons van in Nederland. De enige echte reden dat ze bij jou komen, is omdat ze jou willen proeven. Jou als ijschef.

Wanneer ik uit eten ga, of beter gezegd ging, zoek ik een restaurant uit op basis van de chef. Ik wil ervaren wat de chef zo uniek maakt. De smaken, geuren en presentaties. Die unieke factor is zeker in de hogere regionen van de horeca een gemeengoed. Toch zien we bij veel patissiers, boulangers en glaciers dat er vaak gegrepen wordt naar eenheidsworst. Vaste smaken die in een assortiment moeten zitten en daar blijft het bij. Maar daarnaast, beter nog in plaats daarvan is het zo tof om veel meer van jezelf te laten zien. De smaken, de texturen, en ook de presentaties. Laat zien wie je bent en wat je kunt, wat je drijft en wat je ontroert. Innoveer binnen de kaders van jouw inspiratie.

Pielen en rommelen

Experimenteren IJscentrum_Unsplash David Fedulov 2 https://unsplash.com/photos/vYyfb-Wl1kE

Foto: David Fedulov, Unsplash

Voor veel mensen is inspiratie en innovatie iets wat heel spannend moet zijn of omhult is met magie. Maar zo spannend is het niet, geloof me. Het beste dat je kunt doen, is luisteren naar jezelf. Ga eens op zoek naar wat je zelf kunt geven. Al snel zijn we geneigd om online op jacht te gaan naar input, terwijl de beste raadgever in jezelf zit. Wat je daarvoor moet doen? Neem eens tijd om te pielen, een beetje te rommelen en te experimenteren. We willen graag snel scoren, maar vertrouw me als ik zeg dat de mooiste zaken boven komen drijven als je jezelf de kans geeft om eens lekker los te gaan. Uiteraard snap ik dat de tijd nu schaars is tijdens een druk seizoen, maar dit kan makkelijk in de tijd dat het minder druk is, er zijn genoeg momenten. Beloof me; neem eens een paar dagen om dit te doen. Je zult versteld zijn wat er op je af komt. Maar beloof me dat je op zoek gaat naar jouw smaken, want dat is de uniekheid waardoor concurrentie slechts een term wordt waar je ooit over hoorde.

Persoonlijk hoop ik dat de groei die de ambachtelijke ijsbranche de komende jaren gaat ondervinden, niet per se zit in de kwantiteit van ijsbereiders en ijssalons, maar dat we met elkaar vooral groeien in kennis en kunde. Dat we elkaar als ambachtelijk ijsbereiders samen omhoogtrekken, en daarnaast onze eigen inspiratie en onze eigen identiteit laten zegevieren. Als manager van het IJscentrum en de fantastische club van gastdocenten die mij omringt, zijn we er in ieder geval klaar voor om jullie hiermee te helpen. Maar we hebben jullie ook nodig. We zouden het heel tof vinden dat jullie ons aanspreken met jullie ideeën en suggesties. Als je een van ons tegenkomt, en ook via onze sociale kanalen of mail. Voel je welkom. Kennis is - zoals eerder gezegd - macht, maar kennis delen is nog vele malen machtiger.

Altijd op de hoogte blijven?