IJs in de media - november 2022
Unilever wil Ben & Jerry's niet verkopen, overwinteren met poké bowls en zorgen om de toekomst. Wat lazen we afgelopen maand over de ijsbranche? Een greep uit de media.
Ben & Jerry's
Unilever heeft al een tijdje een conflict met dochteronderneming Ben & Jerry’s over de verkoop van ijs in de bezette Palestijnse gebieden. Het foodconcern is niet van plan om het merk af te stoten vertelt Matt Close, de nieuwe directeur van de ijsdivisie, aan het FD. “We zijn trots op het merk en we gaan het niet verkopen.”
Nieuwe ijssalon
Bram De paepe opende vlak voor de start van de winter een nieuwe ijssalon aan de rand van Gent. “Ik draai al mijn ijs zelf”, zegt Bram trots in PZC. “Ik haal de melk zelf bij de boer, pasteuriseer het dan en laat alles nog 12 tot 24 uur rijpen.”
Energierekening
IJssalon De Verassing in Beek en Donk sluit vanaf 1 januari 2023 de deuren, meldt het Eindhovens Dagblad. “Mede door de hoge kosten voor elektriciteit hebben we dit moeilijke besluit moeten nemen”, zegt eigenaresse Suzi van Oorschot.
Geen nieuws van Vakblad IJs meer missen? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.
|
Jonge ondernemers
Bij Omroep Brabant een artikel over jonge ondernemers, waaronder Britt (12) en Jill Selten (10) van Troela’s IJs. “We wilden geld verdienen, maar zijn te jong om voor een baas te werken. Maar een eigen bedrijf mag wel.”
Koevrije melk
“Unilever investeert in technologie voor zogenoemde koevrije melk”, meldt Food Business. “De nieuwe veganistische zuivel zal binnen de ijsafdeling van het bedrijf worden gebruikt.” De melkvervanger wordt gemaakt door middel van fermentatie.
Poké bowl
IJszaak Frosty’s op de UT-campus in Enschede blijft deze winter. De ijssalon gaat tijdelijk over op poké bowls. “Voor mij is dat een nieuw, hip product. Je ziet het hier nog niet veel”, zegt eigenaar Carlos Leeflang tegen In de Buurt Enschede.
Zorgen om de toekomst
De familie Depelseneer uit Galmaarden ontving voor hun ambachtelijk hoeve-ijs het authenticiteitslabel ‘Handmade in Belgium’ van Unizo Vlaams-Brabant. “We zijn blij, maar tegelijk ook ongerust omdat we niet weten wat de toekomst zal brengen voor ons bedrijf”, aldus Marc Depelseneer en Lut Devroede in Het Nieuwsblad.
Altijd op de hoogte blijven?
Dossiers
Meer over
Lees ook
Supermodellen
In de beginjaren van onze ijssalon hingen er vier A2 posterframes aan de muur. Steeds bedacht ik daar een reclame voor die ik erin hing. Kreeg ik daar ooit reacties op? Nope.
Cremerie Veron houdt tradities voorganger hoog
Veron is een bekende naam in de Antwerpse bakkerswereld. Waar eeuwenlang broden over de toonbank zijn gegaan, is nu ijs het hoofdproduct. Na een verbouwing is hier sinds vorig jaar Cremerie Veron te vinden. Ouderen en studenten vormen de doelgroep. Naast ijs voor take away, scheppen de uitbaters van de Antwerpse ijssalon regelmatig ijs in het nabijgelegen...
Trends over de tong op Sigep 2023
Overvolle gangpaden, goedgevulde vitrines en ijsmachines die op volle toeren draaien. Op Sigep 2023 in Rimini waren ijsbereiders, bakkers en patissiers weer massaal op zoek naar (zoete) inspiratie. Gezond leven blijft de aanjager voor veel trends. Automatisering maakt een opmars. Het combineren van drie texturen wordt dé ijstrend voor 2023.