Ambachtelijkheid of professionaliteit?

28 april 2022 Teun Loonen (Voorzitter Ambachtelijk IJscentrum)

Wat zou de beste sleutel zijn voor een succesvolle ijssalonhouder?

Diverse artikelen in de vakpers van de afgelopen periode hadden dezelfde strekking. Om succesvol te zijn in de ijssalonbranche, moet er een professionele ondernemer aan het roer staan. Dat klopt uiteraard. Maar betekent dit dat het ambacht an sich minder belangrijk gaat worden?

Ik ben van mening dat dat laatste zeker niet zo is. Wat in mijn ogen wél belangrijk is, is dat een goede ondernemer meer moet doen met zijn of haar ambachtelijke skills.

Een professionele ondernemer zal gebruikmaken van alle moderne en conventionele communicatiemiddelen. Om de consument zich te laten verlekkeren aan de producten. Maar ook om te laten zien hoe belangrijk ambachtelijke productkennis is. Zodat dat lekkere ijsje ook speciaal voor die consument bereid kán worden.

Een aantal jaar geleden vroeg een start-up in Amerika zich af: ‘Hoe kan ik succesvol zijn met koffie?’ Om op deze vraag een antwoord te krijgen, heeft het betreffende bedrijf een studie verricht om uit te zoeken aan welke voorwaarden het product (in dit geval koffie) zou moeten voldoen om de consument ertoe te bewegen 5 x zo veel voor de koffie te willen betalen. De Amerikaanse consument was tot op dat moment bereid $ 0,50 te betalen voor een aangekleed product, dat dus uiteindelijk
$ 2,50 zou gaan kosten.

Het resultaat is inmiddels voor een ieder duidelijk. De Starbucks-winkels zijn wereldwijd een enorm succes. Laat ik eens dichter bij huis kijken. Ik ken een ijssalon die de diverse ijssmaken in de vitrine heeft ingedeeld in premium, excellent en superior. Op deze wijze kan de betreffende ijssalon per smaak een extra waarde toekennen die gebaseerd is op ambachtelijkheid en diverse toevoegingen. Deze rechtvaardigen dan ook een hogere prijs per bolletje. Prijzen variëren per bolletje van € 2 tot € 4. Het directe effect is dat de omzet en de marge een geweldige boost krijgen. Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat de klant begrijpt en accepteert wat de achterliggende motivatie is. Communicatie is ook hier weer de sleutel tot succes.

Het gaat in deze voorbeelden natuurlijk over toegevoegde waarde. Met name deze toegevoegde waarde kan zorgen voor extra omzet en nog belangrijker extra marge. Een ieder kan op zijn of haar eigen manier beoordelen welke toegevoegde waarde voor de bedrijfsvoering belangrijk is.

Binnen onze vereniging zijn we bezig met het opzetten van een nieuwe commissie met als doel innovaties te signaleren en te vertalen naar de diverse leden. Innovaties betreffen lang niet altijd alleen maar smaken en recepten. Met name de hierboven aangehaalde voorbeelden van toegevoegde waarde gaan zeker ook onderdeel uitmaken van de ideeën van deze Denktank. De vereniging Ambachtelijk IJscentrum blijft in beweging. Alles voor het succes van onze leden.

Teun Loonen | voorzitter

logo ambachtelijk Ijscentrum

Altijd op de hoogte blijven?