Naast ambachtelijk schepijs ook softijs verkopen? Dat was lange tijd vloeken in de kerk. Voor ambachtelijk schepijs ging je naar de Italiaanse ijssalon, voor softijs naar de cafetaria. Dat onderscheid lijkt nu te verdwijnen. Softijs is trending en vindt steeds vaker haar weg naar de ambachtelijke ijssalon. Een ontwikkeling waarvan ijsondernemers kunnen profiteren.

Toen een vertegenwoordiger van Laan hen adviseerde om ook softijs te verkopen, waren ze bij ijssalon en eestaurant Carée in Valkenburg niet direct overtuigd. “Dan moet je toch een dure machine kopen”, legt eigenaar René van Haaren uit. Toch merkte zijn vrouw en mede-eigenaar Caterina van Haaren dat er door klanten regelmatig om softijs werd gevraagd. Uiteindelijk gingen de twee daarom overstag. Nu blijkt softijs de perfecte aanvulling op hun ijsvitrine. René: “Ik ben aangenaam verrast door het succes.”

Carée Valkenburg 2

Snel terugverdiend

Dat Laan het succes van deze combinatieverkoop heeft voorzien, is te danken aan de brede kennis binnen het bedrijf. Al jaren is Laan gespecialiseerd in alles wat te maken heeft met ambachtelijke ijsbereiding. Sinds 2017 zijn zij onderdeel van de Nic groep, waardoor zij nauw samenwerken met een softijsleverancier. Bij Laan weet men precies hoe de twee productgroepen elkaar kunnen versterken. 

Door zowel softijs als ambachtelijk schepijs aan te bieden, heb je altijd een ijsje dat past bij het moment. Bij koudere temperaturen hebben klanten namelijk een voorkeur voor softijs, en op zomerse dagen kiest men sneller voor ambachtelijk schepijs. “Het voor- en naseizoen zijn dé momenten dat er meer softijs wordt verkocht,” vertelt René. Door te combineren, stimuleer je de ijsverkoop het hele jaar door. 

De aanschaf van een softijsmachine is een investering, maar net als bij ambachtelijk schepijs biedt softijs hoge marges. Inmiddels bestaat de ijsverkoop van Carée voor tien tot vijftien procent uit softijs. René: “Binnen een half jaar hadden we de kosten van de softijsmachine al terugverdiend.”

Carée Valkenburg 3  

Een goede balans

Nu Carée verschillende ijssoorten aanbiedt, is er voor klanten nog meer keuze. Zo worden er wisselende ijscoupes gemaakt, passend bij het seizoen. Caterina: “We hebben een speciale herfstcoupe met notensmaken. En in de sinterklaasperiode gebruiken we smaken als speculaas.” IJscoupes kunnen met ambachtelijk schepijs of softijs gemaakt worden, dat is aan de klant. “Omdat we het hele jaar open zijn, kunnen we inspelen op de feestdagen.” 

Voor nog meer variatie wordt ijs gecombineerd met appeltaart of wafels. En in de ijsvitrine wordt er regelmatig van smaken gewisseld. “De vertegenwoordiger van Laan is betrokken en komt regelmatig met tips voor nieuwe smaken.” Om het ijs extra onder de aandacht te brengen, krijgen klanten een klein ijsje naast de koffie. “Klanten proeven het ijs en krijgen er extra zin in.” 

Andersom biedt zo’n aanpak eveneens voordelen. Met softijs trek je een nieuwe groep klanten aan die in het verleden elders een ijsje zou halen. Deze groep kun je verleiden tot de aankoop van een kopje koffie of het nuttigen van een maaltijd. Op die manier zorgt de combinatie van softijs en ambachtelijk schepijs voor een mooie balans in de zaak. 

Benieuwd of jij de verkoop van ambachtelijk schepijs en softijs kunt combineren? Laan heeft alle kennis in huis om je goed te adviseren. Neem contact op met je vertegenwoordiger of stuur een bericht naar info@laan.nl

Altijd op de hoogte blijven?