Nieuwkomers creëren nieuwe ijssmaak voor Ben & Jerry's

8 september 2023 Redactie Vakblad IJs Ben & Jerry's

Sinds eind juli heeft Ben & Jerry’s een nieuwe ijssmaak, genaamd Sunny Honey Home. Een ijssmaak met een bijzonder verhaal, meldt het ijsmerk. Want het ijs is ontwikkeld door ondernemende nieuwkomers met de smaken van hun thuislanden.

Acht ondernemende nieuwkomers werkten voor dit project samen met TERN (The Entrepreneurial Refugee Network) en DELITELABS om een geheel nieuwe ijssmaak voor Ben & Jerry’s te creëren. Een ijssmaak die de culturen van hun thuislanden zoals Marokko, Afghanistan en Syrië representeert. Het resultaat is romig ijs met citroensmaak, smeuïge en zoete honing-karamelswirls en koekjes met citroensmaak.

Het project

“Ik heb zulke mooie herinneringen aan citroen uit mijn thuisstreek Paktia, Afghanistan, dus ik wist precies hoe de Sunny Honey Home-smaak me zou laten voelen”, vertelt Laila Majeed, een van de deelnemers. “De eerste keer dat ik het eindproduct proefde, was een emotioneel moment voor mij. Men zegt dat als je eten met liefde bereidt, het lekkerder wordt dan het recept. Ik denk dat dat is wat er is gebeurd met Sunny Honey Home.”

Als onderdeel van het project ontvingen de deelnemers begeleiding en training om hun vaardigheden in productonderzoek en -ontwikkeling, marketing en communicatie te verbeteren. Ze kwamen als gemeenschap samen en bundelden hun vaardigheden en ervaringen om Sunny Honey Home te creëren. Met een deel van de opbrengsten van de nieuwe smaak worden startende ondernemingen van nieuwkomers ondersteund.

Verpakking

De culturen van de nieuwkomers komen ook terug in de verpakking van de ijspint, die is ontworpen door Edwige Seri, een TERN-alumnus, strategisch merkontwerper, patroonontwerper, onderzoeker en kunstenaar. Ze liet zich inspireren door het landschap van Afghanistan, de bloemen uit Syrië en de patronen en culturele diversiteit van Marokko. Het ontwerp op de verpakking toont een gezin dat rust aan de oever van een meer in Afghanistan en geniet van een zomerse zonsondergang.

Nieuwkomers

Uit onderzoek van het International Rescue Committee komt naar voren dat het belangrijk is dat mensen die gevlucht zijn toegang hebben tot werkgelegenheid of zelfstandig ondernemerschap dat voortbouwt op hun vaardigheden. Dit helpt hen hun leven opnieuw op te bouwen, zelfvoorzienend te worden en beter te integreren in de samenleving. Betekenisvol werk geeft vluchtelingen toegang tot sociale en professionele netwerken, bevordert de taalbeheersing en genereert een inkomen om in hun eigen levensonderhoud en dat van hun families te voorzien Daarnaast heeft het ook een positieve invloed op de mentale gezondheid.

Fred Kastner, medeoprichter van TERN: “Op dit moment zijn wereldwijd meer dan 100 miljoen mensen gedwongen ontheemd - meer dan ooit tevoren. Nieuwkomers zijn vaak zeer ondernemend, en dit ondernemerschap kan een geweldige springplank voor hen zijn om hun leven opnieuw op te bouwen. Wat ons het meest enthousiast maakt over Sunny Honey Home is de toegevoegde waarde die het team van creatieven uit onze gemeenschap aan het project heeft gebracht. Daarom willen we ervoor zorgen dat het product een blijvende impact heeft. We kunnen niet wachten om een pint van deze heerlijke creatie uit de vriezer te halen.”

Sunny Honey Home 

Ben & Jerry's Sunny Honey Home (© Ben & Jerry's)

Tess Vanacker, social mission manager bij Ben & Jerry's Benelux: “We werken al jaren samen met onze maatschappelijke partners TERN en DELITELABS om nieuwkomers te begeleiden naar ondernemerschap of werk. Sunny Honey Home komt voort uit de samenwerking met acht getalenteerde nieuwkomers, die het rijke culturele erfgoed van hun thuislanden meebrachten naar de Ben & Jerry's-ijsfamilie. Daar zijn we ontzettend trots op!”

Hanna Wieten, Social Entrepreneur & Managing Director bij DELITELABS, over het project: “De Ice Cream Challenge is een heel mooi voorbeeld van hoe bedrijven innovatie kunnen stimuleren door diversiteit te omarmen en mensen met verschillende achtergronden actief te betrekken bij hun projecten. Voor dit project hebben alumni van ons internationale ondernemerschapsprogramma Up-collective samengewerkt met onze partners bij Ben & Jerry's om een nieuwe ijssmaak te creëren. Hoe gaaf is het dat je nu de heerlijke nieuwe smaak Sunny Honey Home kunt kopen waarmee je letterlijk de kracht van diversiteit kunt proeven!”

Altijd op de hoogte blijven?