Unilever gebruikt slimme vrieskisten voor ijsverkoop

27 juli 2023 Redactie Vakblad IJs Magnum via Wikimedia

IJs is een impulsaankoop en de markt voor ijs groeit. De divisie IJs van Unilever speelt hier op in met vrieskisten, voorzien van Artificial Intelligence (AI). Deze slimme vrieskisten kunnen bijvoorbeeld dienen als verkoopmachine en houden de voorraad bij.

Voor Unilever is ijs een belangrijk product. Analisten verwachten een wereldwijde groei van 5,7 procent tussen 2023 en 2028 voor de ijsmerkt. Volgens Berty Jacob van Unilever UK spelen vriezers een belangrijke rol om in te spelen op deze groeiende markt. “Consumenten moeten onze vriezers zien wanneer ze de winkel in gaan, het deksel openen en genieten van het rondsnuffelen en het pakken van een ijsje. Je moet je vriezerervaring echt geweldig maken”, aldus Jacob.

Voorraadbeheer met AI

Wereldwijd heeft Unilever 3 miljoen vrieskisten staan in winkels en supermarkten. 50.000 van deze vriezers maken gebruik van AI. Een camera maakt regelmatig een foto van de inhoud die wordt geanalyseerd door de AI. De ondernemer krijgt dan bericht wanneer een product moet worden bijgevuld. Dit voorkomt dat klanten misgrijpen en de ondernemer omzet misloopt. Volgens Jacob zien winkeliers met een dergelijke slimme vrieskist hun verkopen met 15-35 procent toenemen. Hij verwacht dat AI in de toekomst de consumentenvraag kunnen voorspellen.

Andere mogelijkheden slimme vrieskisten

Ook kunnen dergelijke vrieskisten ingezet worden als verkoopmachine. AI opent de vrieskist na een contactloze betaling, registreert de keuze van de consument door middel van een foto. De consument kan de keuze zelfs wijzigen en de AI brengt in rekening wat ze hebben gekocht.

De slimme vrieskisten kunnen ook helpen bij de besparing van energie en het reguleren van de temperatuur. Bijvoorbeeld in landen als India en Zuid-Afrika valt regelmatig de stroom uit. Dit kan drie tot zes uur duren. Hier voorziet Unilever de vriezers van een slimme voering die water vasthoudt bij een verlaagd vriespunt van -21 °C. Dit werkt als het ware als een isolatieblok bij stroomuitval. De voering gebruikt de energie van dit water om diepgevroren producten tot negen uur op de juiste temperatuur houden.

Toekomst

Unilever blijft zoeken naar nieuwe innovaties op vriesgebied. Jacob: “We blijven de energie-efficiëntie van onze vrieskisten te maximaliseren en gebruiken digitale en AI-tools om onze retailers toekomstbestendig te maken zodat zij de consumentenervaring verder kunnen verbeteren.”

Bron: Unilever

Altijd op de hoogte blijven?