Johnny Cashew strijdt tegen ‘omreis-cashew‘

18 december 2023 Johnny Cashew
Het Nederlandse bedrijf Johnny Cashew richt zich op de vermindering van onnodige voedselomwegen, als een stap in de strijd tegen klimaatverandering - te beginnen bij de cashewnoot. 

Nederland is een van de grootste cashewnoten importeurs van Europa en importeert de noten uit Afrika. De cashewnoten gaan dan echter eerst naar Azië om te worden gepeld. Dat betekent dat 90% van de noten onnodig 12.000 tot 25.000 kilometers aflegt voordat ze in de Nederlandse supermarkten verschijnen. Dat moet anders, vindt producent Johny Cashew: “We moeten zorgen dat alle cashew in het land van herkomst wordt verwerkt en direct hierheen komt.”Johnny Cashew is opgericht om de zogeheten ‘omreis-cashew’ uit de wereld te helpen door de cashew te laten pellen waar die groeit. Zonder onnodige omreis en eerlijk betaald.

Lokale gevolgen

De omreis van Afrikaanse cashewnoten heeft niet alleen gevolgen voor het milieu, maar ook voor de lokale industrie. Door het pellen van de producten weg te nemen uit het land van productie en te verplaatsen naar Azië, wordt het Afrikaanse continent ook economische waarde ontnomen. Een gepelde cashew is namelijk vijf tot tien keer meer waard dan een ongepelde noot. Bovendien gaat werkgelegenheid verloren: de verwerking van vier ton ongepelde noten levert volgens de Wereldbank een baan op. Dat zou een land als Tanzania, dat momenteel bijna de volledige productie exporteert, tienduizenden extra banen opleveren

Reizen zonder overstap

Met een aandeel van 29 procent is Nederland het voornaamste importland van cashewnoten in Europa. Het merendeel van deze noten komt uit Afrika en bereikt Nederland via Azië. Johnny Cashew onderscheidt zich doordat hun noten zowel worden geproduceerd als gepeld op het Afrikaanse continent, waarna ze rechtstreeks naar Europa worden getransporteerd. Sinds de oprichting in 2020 heeft het merk al meer dan 200.000 kilometers aan transport van cashewnoten bespaard.

Niet alleen de cashewnoot volgt onnodige routes: Hollandse garnalen gaan van de Noordzee naar Marokko om daar te worden gepeld, en keren vervolgens terug naar Nederland voor de verkoop. Veel alledaagse producten volgen soortgelijke onnodige routes, en dat draagt bij aan aanzienlijke transportkilometers en bijbehorende uitstoot, benadrukt Johnny Cashew. 

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?