IJs in de media – Juli 2023

1 augustus 2023 Redactie Vakblad IJs Pixabay

Betonijs, een alternatief voor het plastic bakje, Noord-Macedoniërs met Belgische producten maken Italiaans ijs en zangeres Cher lanceert eigen ijs. Wat lazen we de afgelopen maand over de branche? Een greep uit de media.

Boerenijs

PZC bezoekt IJsboerderij de Koehoorn op Walcheren. Hier zorgen veertig melkkoeien voor melk voor het zelfgemaakte ijs. “We gebruiken veel minder suiker dan dat er normaal in ijs zit”, aldus Klazien Wisse, die samen met man Kees de ijsboerderij runt.

Ook De Gelderlander gaat langs bij een boerderij waar klanten terecht kunnen voor ijs. Namelijk Boer en IJs Stevensbeek. Boer Ronald Raaijmakers heeft twee ijsautomaten op zijn erf, waar klanten zelf softijs en milkshakes kunnen tappen.

Ambachtelijk ijs

Bij Van der Poel IJs ligt betonijs in de vitrine, speciaal ontwikkeld voor Morssinkhof Infra. “Het ijs smaakt natuurlijk niet naar beton, maar het ziet er wel zo uit, inclusief de look van zand en grind in het betonmengsel”, vertelt Björn Mulder, ijsbereider en bedrijfsleider van de Hengelose vestiging aan De Gelderlander.

Sara Allwood staat samen met haar moeder met haar ijskar Scoobs&Winstons in Petten. Ze houdt van het product vertelt ze aan het Noord-Hollands Dagblad. “IJs eten maakt mensen gelukkig. Ik heb nog nooit iemand chagrijnig gezien bij het eten van een ijsje.”

In de buurt Haarlem bezoekt de nieuwe ijssalon La Gelateria. “We verkopen gelato”, vertelt eigenaar Lars Onrust. “Dat klinkt gewoon als de Italiaanse vertaling van het woord ijs, maar het heeft een andere betekenis. Gelato kent een bijzondere bereidingswijze, waardoor er minder lucht in het ijs zit.”

In het Belgische Willebroek bevindt zich Gelateria Arijeta. Hier wordt  ambachtelijk Italiaans ijs gemaakt door Noord-Macedoniërs met Belgische producten. “We bereiden ons ijs nu nog steeds volgens een geheim recept van mijn grootvader”, vertelt eigenaar Dzevat Adami aan Het Nieuwsblad.

Sinds 1 juli moeten ijsliefhebbers bij het halen van een ijsje betalen voor het plastic bakje. Jeffrey Burg van De IJskoning bedacht er iets op en biedt een bakje van koek aan. “Het voelt niet goed om hen meer te laten betalen, helemaal nu de prijzen zo omhoog zijn gegaan. Ik zou bovendien aan allerlei administratie moeten. Daar heb ik geen zin in”, aldus Jeffrey in de Ondernemer.

In het Parool een interview met Massimo Bertonasco van Massimo Gelato. Hij kwam de jaren negentig naar Amsterdam en was getuige van een culinaire revolutie. “Twintig jaar geleden was er één plek in Amsterdam waar ik koffie kon drinken. De rest van de stad was een no-go-area.”

Industrieel ijs

Cor Hospes spreekt in de podcast Hart voor Zaken van De Ondernemer met Nina Kamp van The Nice Company. Ze maakt fruitijsjes met verse en biologische ingrediënten. Haar allereerste ijsjaar reed Nina met haar handgemaakte fruitijsjes in Amsterdam van de ene versmarkt naar de andere. Inmiddels is er een fabriek en verkoopt ze jaarlijks 1,5 miljoen ijsjes.

Ander ijsnieuws

Cher gaat haar eigen ijs verkopen onder de naam Cherlato. Volgens RTL Nieuws is de wereldberoemde zangeres al een tijd bezig met de voorbereiding. “Het is vijf jaar geleden allemaal begonnen en nu gaat het eindelijk gebeuren”, aldus Cher.

Het Brabants Dagblad spreekt Claudia Zanin en Daniela Tasca over hun expositie La dolce invasione over Italiaanse ijsmakers in Nederland. “De ijsmakers waren ambachtslieden die zich ontpopten als ondernemers. Met name vóór de oorlog hebben ze het niet altijd even gemakkelijk gehad”, aldus Tasca.

Altijd op de hoogte blijven?