De basis voor bestaansrecht

20 februari 2024 Edwin van Es, voorzitter Ambachtelijk IJscentrum

Innovatie is net zo belangrijk voor het voortbestaan van jouw onderneming als ademhalen. Zodra je ermee stopt, houdt het op. Als je je niet blijft verbeteren of aanpassen zul je namelijk uiteindelijk je bestaansrecht verliezen.

Onderzoek toont aan dat innovatieve bedrijven zich beter onderscheiden, effectiever concurreren en nieuwe marktmogelijkheden beter benutten. Stuk voor stuk belangrijke factoren voor het voortbestaan van een onderneming. Hoe anticipeer jij op ontwikkelingen en wat is de toekomst van jouw bedrijf?

Innovatie zorgt er niet alleen voor dat je de concurrent voorblijft, maar ook jezelf en je klanten. Veel mensen zijn bang voor nieuwe dingen en voor verandering. Maar juist in het nieuwe liggen de kansen en het potentieel. Innovatie zorgt namelijk voor nieuwe klanten, meer klanten en betere klanten.

Betekent dit dan dat je elke week met een nieuw product of smaak op de markt moet komen? Nee, zeker niet! De kans bestaat dat jij al innoveert, misschien doe je dat zonder het te weten. Innovatiekracht is het vermogen om ideeën om te zetten naar waardevolle innovaties en die hoeven niet altijd baanbrekend of supervernieuwend te zijn. Vraagt een klant iets dat je niet kent? Dan kan dat innovatie brengen. Is er een nieuw product op de markt? Misschien kan je jouw product er net even anders mee maken.

Ook het creatief benaderen van een ‘probleem’ kan innovatie opleveren. Een goed voorbeeld hiervan, dat iedereen waarschijnlijk wel kent, is voor mij de crompouce: dé hype van het laatste kwartaal van 2023. Deze combinatie van een croissant en een tompouce neemt ‘het probleem’ van de eetbaarheid van de klassieke en nog altijd populaire tompouce weg, zonder de geweldige smaak te verliezen. Zo is er ineens een nieuw product geboren met daarbij een volledig nieuwe doelgroep met dank aan het platform TikTok. 

Alles wat je moet doen om het innovatieproces te starten, is eigenlijk alleen maar je ogen en oren open houden. Dat brengt me bij de Dag van het Ambacht op 11 maart aanstaande in de Evenementenhal in Gorinchem. Een dag waarop ‘vegan’ en ‘allergenenvrij’ in de spotlights staan. En terecht, want steeds meer consumenten vragen hiernaar. Maar dit zijn ook best lastige onderwerpen voor ambachtsmensen zoals wij. Daarom nodig ik dan ook iedereen uit om even uit die dagelijkse werkzaamheden te stappen en naar Gorinchem te komen op deze dag.

Tijdens de Dag van het Ambacht zullen diverse producenten en toeleveranciers ons inspireren met hun producten en innovaties op het gebied van ‘vegan’ en ‘allergenenvrij’. Zij kunnen samen met jou kijken hoe dit toe te passen in jouw producten en processen. Laat je inspireren door mensen die hier veel meer van weten dan jij en ik. Door hier inspiratie op te komen doen, kun jij je straks onderscheiden met producten die inspelen op deze almaar toenemende vraag van jouw klanten en gasten. 

Zie ik jou ook op 11 maart in Gorinchem?

Altijd op de hoogte blijven?