De 5 grootste ijstrends van 2022

1 augustus 2022 Partner content

PARTNER CONTENT | IJs is al lang een favoriete traktatie voor consumenten. Tegenwoordig blijft het in populariteit groeien omdat bedrijven het bevroren dessert hebben veranderd om aan de huidige consumentenbehoeften te voldoen. Innovatie en duurzaamheid zijn de drijvende krachten achter veel foodtrends in 2022, waaronder ijs. We onderzoeken tien manieren waarop bedrijven hun ijsproducten creatief op de markt brengen en aanpassen om deze twee consumententrends te integreren. Dit doen ze bijvoorbeeld door nog meer trends te creëren, waarbij je onder meer aan de volgende exemplaren kunt denken!

Lactose- en zuivelvrije opties

Ongeveer 75% van de wereldbevolking is lactose-intolerant. IJsfabrikanten vinden manieren om lactosevrije zuivel te maken die aantrekkelijk is voor dit marktsegment zonder afbreuk te doen aan de heerlijke smaak en textuur van de traktatie. Remilk is een innovatief melkveebedrijf dat koevrije melk maakt met al het goede van echte zuivel minus ingrediënten zoals lactose. Innovators zoals zij effenen de weg naar romigere lactosevrije zuivelopties die bedrijven in de voedingsindustrie zullen helpen om meer diverse markten aan te trekken.

Knoeivrij ijs

Bedrijven hebben altijd geprobeerd de pijnpunten van de consument in de ijsindustrie aan te pakken. Een van de meest bekende uitdagingen voor consumenten is het omgaan met gesmolten ijs. Sommige manieren waarop fabrikanten in het verleden deze problemen aanpakten, waren door chocoladecoatings aan de buitenkant aan te brengen, emulgatoren en stabilisatoren toe te voegen om druppelvrije producten te maken en ze in kuipjes te plaatsen. Moderne innovaties hebben fabrikanten echter meer mogelijkheden gegeven om de rommel te verminderen zonder afbreuk te doen aan de smaak.

Plantaardige opties

We willen steeds beter op het milieu letten, waardoor we bij een energievergelijker bijvoorbeeld alleen voor groene stroom kiezen. Plantaardig voedsel en ijs komen hierdoor bovendien steeds vaker voor in restaurants en supermarkten, omdat consumenten op zoek zijn naar duurzamere en gezondere opties. In 2020 steeg de verkoop van plantaardige voeding met 27%. Bedrijven passen zich aan het consumentengedrag aan door manieren te vinden om ijs te maken zonder de traditionele zuivelingrediënten. Een van de meest populaire merken van plantaardig ijs is Coolhaus Dairy-Free ijs. Ze maken hun dessert met erwteneiwit, bruine rijst en biologisch cacaopoeder.

Creatieve smaakcombinaties

Omdat traditionele smaken zoals vanille en chocolade mainstream zijn onder ijsmerken, gebruiken bedrijven creatieve smaakcombinaties om de interesse van de consument te wekken. Voorbeelden zoals Breyers' Cinnabon-ijs combineren geliefde dessertsmaken met ijs. Ondertussen zijn andere merken zoals Coolhaus graag avontuurlijker met hun smaak, zoals hun Balsamico Vijgen & Mascarpone-ijs. Ondanks alle innovaties in recepten, neigen Nederlanders echter nog steeds naar bekende comfortaroma's zoals chocolade en vanille.

Unieke ervaringen

Een andere manier waarop fabrikanten zich onderscheiden van hun concurrentie, is door een unieke ervaring te creëren die verder gaat dan alleen de smaak van het ijs. De gelaagde ijscoupes van Turkey Hill, glow-in-the-dark-ijs van Bompas & Parr en kleurveranderende smaken van IceXperience bieden bijvoorbeeld allemaal vergelijkbare lekkernijen op een nieuwe manier. Fabrikanten verbeteren zelfs de beleving van de consument met innovatieve en exotische ijshoorntjes. Bedrijven kunnen dezelfde techniek gebruiken om voedsel op nieuwe manieren aan te bieden om de interesse van de consument voor hun andere traditionele producten te vernieuwen.

 

Altijd op de hoogte blijven?