Ongekend talent

cover ongekend talent 550x744

In de voedingsmiddelenbranche groeit het tekort aan medewerkers. Een van de manieren om dat gat mogelijk te vullen, is om buiten de gebaande paden te gaan. Het boek ‘Ongekend Talent’ kan hierbij helpen als je overweegt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in te gaan zetten. ‘Ongekend talent’ heeft een ambitieuze ondertitel, namelijk: ‘Eindelijk iedereen werk’. Wat de schrijvers van dit boek willen bepleiten, is dat er voor iedereen betekenisvol werk te doen is, als ze maar de juiste kansen krijgen.

Bartel Geleijnse was in 2010 één van de oprichters van The Colour Kitchen, een restaurantketen in Utrecht waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen worden opgeleid. Volgens Geleijnse is er onder de 1,3 miljoen werkloze Nederlanders namelijk meer dan genoeg talent te vinden, maar blijft dit talent doorgaans onbenut. Geleijnse wil ondernemers dan ook graag op dit ‘ongekende talent’ wijzen, eerst met zijn restaurants en nu dus met dit boek. Dit boek is dan ook vooral gericht op ondernemers en niet zozeer op mensen die een baan zoeken.

‘Ongekend talent’ is geen boek dat werklozen vertelt hoe ze zichzelf beter in de markt zetten, maar dat de markt vraagt waarom het voor deze mensen soms zo moeilijk wordt gemaakt. De schrijvers houden hiermee een pleidooi voor sociaal en inclusief ondernemen. Een van de hoofdstukken heet bijvoorbeeld ‘Het sociale systeem is stuk’, en door het hele boek heen wordt de lezer opgedragen niet te snel over mogelijke werknemers te oordelen. Daarbij benadrukken de auteurs wel dat ze sociaal ondernemen niet alleen als liefdadigheid zien. Volgens hen is het beter voor mensen om te werken dan om met een uitkering thuis te zitten, is het ook in het algemeen beter voor Nederland én levert het bedrijven veel op om aan nieuw talent te komen.

‘Ongekend talent’ is een boek geschreven vanuit een sterke persoonlijke visie. Om deze toon te zetten gaat het eerste hoofdstuk over Geleijnse zelf, op zowel persoonlijk als zakelijk gebied. In de overige hoofdstukken is het verhaal van The Colour Kitchen leidend voor het boek; bijna alle thema’s die Geleijnse behandelt worden aan de hand van zijn eigen zakelijke ervaringen beschreven. De directe ervaring met sociaal ondernemen die Geleijnse meebrengt, zorgt ervoor dat dit boek naast nieuwe inzichten ook veel praktische informatie bevat. De adviezen die Geleijnse geeft, zijn over het algemeen gericht op sociaal ondernemen en inclusiviteit, maar kunnen ook nuttig zijn voor iedereen die een eigen bedrijf heeft of wil oprichten. Daarnaast geeft Geleijnse ook specifiek advies over het zelf opleiden van nieuwe werknemers, wat immers de doelstelling van The Colour Kitchen is. ‘Ongekend talent’ is interessant voor iedereen die geïnteresseerd is in sociaal ondernemen.

 

Dossiers
Lees ook
Het grote ijsboek

Het grote ijsboek

Christophe Declercq is vakleraar banket en ijs aan de Brugse bakkerij-, slagerij- en hotelschool Ter Groene Poorte en is auteur van verschillende boeken over banket en ijs. Hij schreef eerder al ‘Basic IJs, meer dan 55 stap-voor-stap-recepten’, ‘IJscreaties’ en ‘IJs verfrissend lekker’. Onlangs verscheen zijn nieuwste boek: ‘Het grote ijsboek’.

Naar een gezond groeibedrijf

Naar een gezond groeibedrijf

Wie had tien jaar geleden kunnen denken dat we onze wasmachines, maaltijden en dagelijkse boodschappen tegenwoordig vooral online bestellen? Dat e-health en m-health gemeengoed worden, dat we auto’s steeds vaker delen (beschikbaarheid is immers belangrijker dan bezit) en dat er volop wordt geëxperimenteerd met zelfsturende auto’s?

Glacerie.

Glacerie.

‘Alles wat je altijd al wilde weten over ijs (maar niet durfde te vragen)’ vind je in het derde boek van Hidde de Brabander. Net als voor zijn boeken Patisserie. en Chocolaterie., stortte hij zich met groot enthousiasme op het onderwerp. Niets laat hij liggen. Zo begint het boek met de geschiedenis van ijs, die verrassend lang blijkt en...