Hoe schrijf je een goede menukaart?

3 september 2023 Redactie Food

Veel versondernemers hebben een horecagedeelte of gebruiken een menukaart. Denk bijvoorbeeld aan de ijskaart van een ijssalon. Maar hoe schrijf je een goede menukaart? Het nieuwe boek ‘Boost je menukaart’ kan hierbij helpen.  

“De menukaart is een ideaal verkoop-, communicatie- en marketingmiddel”, aldus horeca-adviseur Petra Venekamp en horecajournalist en eindredacteur Vakblad IJs Bianca Roemaat. Ze presenteerden onlangs hun eerste menukaarthandboek met tips en checklisten.

Boost je menukaart

‘Boost je menukaart’ laat zien hoe je als ondernemer meer geld kunt verdienen met je menukaart en hoe je gasten een betere beleving biedt. “Het maken en samenstellen van de menukaart is voor veel ondernemers vooral een culinaire vingeroefening geworden. Dat vinden we jammer: verdiep je eens in HOE en WAAR je gerechten, wijnen en prijzen op de kaart zet”, aldus de auteurs.

Menukaart optimaliseren

Door extra aandacht te geven aan de opmaak, gerechtomschrijvingen, duidelijk en smakelijk taalgebruik, pricing, menu-engineering en door gebruik te maken van de psychologie achter de menukaart, kun je als ondernemer je kaart optimaliseren. Zo kun je meer geld verdienen en je gast een betere beleving geven.

Tips, inspiratie en checklisten

Onder het motto Boost je menukaart! geven de twee horeca-experts in hun eerste gezamenlijke boek voor elke kaart een idee. Met direct toepasbare tips, inspiratie, checklisten en concrete ideeën voor acties, teksten en verschillende kaarten. Terwijl Roemaat ingaat op de communicatie-kant van de menukaart, belicht Venekamp vooral de bedrijfseconomische aspecten.

Inspiratiehandboek

De werkervaring van de horecajournalist en -adviseur vormen daarbij de voedingsbron. Daarnaast hebben de auteurs gebruik gemaakt van de resultaten van verschillende onderzoeken op het gebied van menukaarten. “Dit is het eerste Nederlandse inspiratiehandboek voor makers van menukaarten. We hopen hiermee niet alleen ondernemers maar ook leerlingen in het onderwijs te helpen bij het samenstellen van menukaarten.”

Workshops en advies

Het idee voor het boek Boost je menukaart! komt voort uit de gezamenlijke passie van beide auteurs voor uit eten gaan en hun beroepsmatige interesse in menukaarten. Sinds 2018 geven Roemaat en Venekamp workshops en lezingen Boost je menukaart! en adviseren ze ondernemers bij het samenstellen van menukaarten. Sinds 2017 werken ze samen onder de noemer Boost je omzet!

Online verkrijgbaar

Het boek Boost je menukaart! Voor elke kaart een idee is online verkrijgbaar via de webshop van Stoere Ideeën en de websites van beide auteurs voor €14,95 (inclusief btw en exclusief verzendkosten). Het inspiratieboek is in eigen beheer uitgebracht door de auteurs en met dank aan Foods.nl.

Boost je menukaart cover low res (002)

Altijd op de hoogte blijven?