Schep lekker zelf

17 november 2022 Gijs van Dijk

‘Binnenkort heb ik een feestje en ik ben op zoek naar een ijscokar, hebben jullie er eentje?’ In de beginjaren van de ijssalon hebben we verschillende grotere mobiele ijskarren, - kiosken en -vitrines gehad. Mijn vader leek ze te sparen en wilde op elke plek waar maar volk rondliep zo’n kar hebben staan. Begrijpelijk, want er moest omzet gedraaid worden.

Naast een tweetal vaste locaties gingen we in op elke uitnodiging om ons ijs aan de man te brengen op feesten en partijen. Superleuk, dat mensen óns ijs wilden. We waren dan ook maar wat trots. Die feestjes bleken helaas maar al te vaak voor weinig mensen te zijn. Daar stonden we dan met onze veel te grote ijskar.

En een werk dat we ermee hadden: in Tilburg een ijskar ophalen in de schuur bij mijn ouders, dat loodzware ding de aanhanger op zien te krijgen, terug naar de ijssalon in Heusden om ijs op te halen, op naar de feestlocatie, die kar van de aanhanger, installeren, 35 ijsjes scheppen, alles opruimen, dat loodzware pokkending wéér de aanhanger op zien te krijgen, terug naar Tilburg, kar nogmaals van de aanhanger, kar terug in de schuur zetten en weer door. Soms verdiende ik in zes uur tijd ‘maar liefst’ 75 euro.

Ik was dus ook al héél snel níet meer blij met dit soort telefoontjes. Ik ben een groot fan van de quote: ‘Werk slimmer, niet harder’. Het duurde dan ook niet lang voordat we een kleinere opzetvitrine kochten. Vier smaken, gemakkelijker te vervoeren en minder sjouwen. Ik was al iets blijer, maar de verhouding tussen baten en lasten was ook hierbij nog niet optimaal.

Tevens leek dat ding altijd verhuurd te zijn op de allerdrukste momenten in de ijssalon. “Dit moet echt anders”, zei ik behoorlijk chagrijnig tegen mijn vader, “dat ze ons ijs lekker zelf scheppen!” En met die woorden bedacht ik per ongeluk ons verhuurconcept: scheplekkerzelf.nl. Een concept waarmee onze gasten alles zelf doen: van online reserveren, tot ophalen van de vitrine, natuurlijk lekker zélf óns ijs scheppen en het schoon retourneren van de materialen.

Wat blijkt? Onze gasten smullen ervan! Door slimmer te werken kan ik de vitrines goedkoper aanbieden, wat weer tot meer reserveringen leidt. Minder werk, meer omzet. Dát is waar ik als ondernemer dan weer van smul!

Bij welk proces binnen jouw bedrijf zou jij slimmer kunnen werken in plaats van harder? 

Gijs van Dijk is mede-eigenaar van ’t IJshuys in Heusden. Samen met zijn vader Kees runt hij sinds 2011 deze ijssalon in het centrum van de Noord-Brabantse vestingstad. Daarnaast is hij voorzitter van de Verenigde Ondernemers Club en bestuurslid van Vereniging Ambachtelijk IJscentrum.
In vakblad IJs! schrijft hij over ondernemerszaken die hem bezighouden.

Altijd op de hoogte blijven?