Horizon

20 februari 2024 Bianca Roemaat

REDACTIONEEL #1 | Als journalist ben ik altijd benieuwd naar het verhaal dat mensen te vertellen hebben. Daarom bezoek ik graag ondernemers en leveranciers. Zo was ik eind vorig jaar bij Jeroen Pohlmann in Arnhem. Hij vertelde hoe hij vanuit zijn liefde voor food en lokaal ondernemen een ijszaak startte. Inmiddels heeft hij drie ijssalons en twee chocolaterieën. In 2023 nam hij chocolade-atelier Mousset uit Arnhem over. Tijdens ons gesprek vertelt Jeroen wat hem drijft. Hij wil altijd zijn horizon verbreden en openhouden. Hij is benieuwd hoe anderen ondernemen. Dat inspireert hem.

Die filosofie is helemaal van deze tijd. De ijswereld bestaat niet alleen meer uit ambachtelijk ijs maken en verkopen. Er is meer onder de horizon: schepijs, impulsijs, softijs, enzovoort. En de consument stelt allerlei eisen, zoals vegan of lactosevrij.

Bovendien heeft de ijssalon niet meer het alleenrecht. Overal waar traffic is, kun je ijs aanbieden. Naast bakkers en cafetariahouders zien retailers hun kans schoon om een verkooppunt in te richten. Denk hierbij niet alleen aan winkelcentra en bouwmarkten, maar ook aan pretparken en festivals.

Je horizon verbreden is dus een hot item. Ook voor Vakblad IJS. Het magazine heeft niet alleen een nieuwe vormgeving vanaf 2024: we willen ook het medium zijn voor en over de hele keten, dus ook voor de grotere spelers op de markt en de aanbieders van schep- en softijs. Hoe gaat het er bijvoorbeeld aan toe in een fabriek waar ze vitrines maken? Wil een bekende patissier zijn recept voor kersentaart verklappen? Uit het lezers­onderzoek dat we vorig jaar hebben gedaan, blijkt dat jullie – de lezers! – daar meer over willen weten.

We verbreden dus onze én jouw horizon. Want hoe blijf je als ondernemer geld verdienen met je ijsbusiness? Welke producten kun je ernaast zetten? Bij veel ijsbereiders is chocolade een logische keuze. Maar ook het aanbieden van een lunchkaart, patisserie of koffiespecialiteiten ligt voor de hand.

Er zijn allerlei kruisbestuivingen met andere productgroepen mogelijk. Dat bleek wel op de internationale beurs Sigep in Rimini. Daar was sprake van een bont scala aan combinaties tussen allerlei ingrediënten en smaken. Het meest opvallend: zoete pizza. Het is een mooie manier om je horizon te verbreden: ingrediënten uit je favoriete ijsje op de pizza. Wie doet dit al? Ik kom graag langs om jouw verhaal op te schrijven.

Altijd op de hoogte blijven?