Eersel geniet van 'eerste' Maestro Gusto-ijsje

15 april 2014

EERSEL - Meesterpatissier Rudolph van Veen, burgemeester van Eersel Anja Thijs, Stichting FOK-voorzitter Willeke Rasenberg, vertegenwoordigers van Fabbri en Bakeplus, enkele (SVH Meester)ijsbereiders en nog eens ongeveer 150 Eerselse ijsliefhebbers kwamen op vrijdag 11 april bijeen om de officiële lancering van de Maestro Gusto-campagne bij te wonen.

Het ijsje dat Hans Kennis (De Smaak! Chocolade en IJs) ontwikkelde voor de campagne die Bakeplus in samenwerking met IJsTOP en Stichting FOK lanceert, werd live op het podium op het marktplein van Eersel gedraaid. Burgemeester van Eersel, Anja Thijs, had de eer om samen met Kennis het Maestro Gusto-ijsje te draaien voor publiek. Waarna er voor iedereen een gratis bolletje beschikbaar was.

Rudolph van Veen: 'Balans tussen room en fruitigheid'

Het ijsje met de smaken ciambella, citroen, sinaasappel, chocolade en amarenen valt enorm in de smaak bij de gasten. Ook Meesterpatissier Rudolph van Veen, is erg te spreken over het ijsje. "Het is een balans tussen room en fruitigheid", vindt hij. "Als dit ijsje een wijn zou zijn, dan denk ik aan een mooie, Zuid-Franse rosé. Die frisse tonen van de citrusvruchten en de warme melksmaak vormen een heerlijke combinatie. Ook de bonbon die er van is gemaakt, is heel goed gelukt."

Van Veen is erg enthousiast over het goede doel dat met de campagne wordt gesteund. "IJs heeft geen deftig imago: het is een allemansvriend. Het feit dat de Meesterijsbereiders van Nederland een ijsje met een heel eigen, een heel nieuwe smaak, inzetten voor een kleinschalig doel, dat is toch fantastisch? Eerlijk gezegd had ik zelf nog nooit van CF gehoord."

Stichting FOK zet zich in voor mensen met Cystische fibrose (CF), ook wel taaislijmziekte genoemd. In Nederland hebben zo'n 1.600 mensen deze ziekte. Sinds 1975 zorgt de stichting ervoor dat kinderen en (jong-)volwassenen leuke activiteiten kunnen ondernemen om éven hun ziekte te kunnen vergeten. Een ijsje draagt daar aan bij, was de gedachte van de organisatie van de campagne. Paul van Pelt, marketeer bij Bakeplus: "Door een promotiepakket af te nemen, met daarin alle benodigde grondstoffen, promotiemateriaal en het Maestro Gusto-recept, wordt direct een bedrag afgedragen aan Stichting FOK."

In het zonnetje

Maar dat is nog niet alles, laat Jules Peeters (communicatie) weten. "Inmiddels hebben al ruim 120 patiënten aan Stichting FOK laten weten dat ze de campagne erg leuk vinden. Elk 'CF-gezin' wordt gelinkt aan een deelnemende ijssalon bij hen in de buurt, zodat ze daar in het zonnetje gezet kunnen worden." Marcel en Marjo Janssen van IJssalon Florence in Nederweert zijn superenthousiast over de campagne. "Vanaf morgen ligt de Maestro Gusto bij ons in de winkel. En we zijn van plan om meerdere CF-patiënten te verwennen."

Het bijzondere ijsje komt in ieder geval bij elk IJsTOP-lid in de vitrine te liggen, maar de interesse vanuit andere ijssalons is erg groot, laat Peeters weten. "We zitten nu op ruim zestig ijssalons." Eén daarvan is Casa del Gelato in Assen, van Maria Kaizer. Zij kwam speciaal vanuit Assen naar de lancering in Eersel, omdat zij erg dicht bij dit goede doel staat. Haar dochter had namelijk cystische fibrose, vertelt ze. Maria's dochter overleed in 2006. Deze campagne ligt Maria dus na aan het hart. "Dit ijsje móet gewoon in onze vitrine liggen."

'Campagne creëert bewustzijn'

Een melkijsje, mogen kinderen met CF dat eigenlijk wel eten? "Juist wél", vertelt Willeke Rasenberg, voorzitter van Stichting FOK. "Het probleem bij CF-patiënten is dat ze een slechte vertering hebben, omdat ze teveel taai slijm aanmaken. Het eten van slagroom en volle melkproducten heeft een positieve werking hierop." Rasenberg toont zich erg trots op de Maestro Gusto-campagne. "Natuurlijk is elke actie goed en zijn we blij met iedere donactie. Maar wat deze campagne zo mooi maakt, is dat het een stuk bewustzijn creëert. Mensen leren op een positieve manier - door het bestellen van een heerlijk ijsje - over CF." Willeke had voor de gelegenheid Daan meegenomen, een 10-jarige CF-patiënt. Daan vindt het ijsje superlekker, zegt hij. "Eigenlijk vind ik alles aan het ijsje lekker, maar chocolade vind ik toch wel het lekkerst."

Dolce Amarena Bonbon

Samen met Arnoud Winters van Chocolaterie Winters ontwikkelde Hans Kennis ook een bonbon, waarin de smaken van Maestro Gusto terugkomen. De bonbon, Dolce Amarena genoemd, bevat citroen, sinaasappel, yoghurt, amarenen, room en chocolade. IJssalons die deelnemen aan de campagne, kunnen deze bestellen bij Chocolaterie Winters.

De cheque met het totaalbedrag wordt aan het eind van de campagne, nog voor de sluiting van het ijsseizoen, overhandigd aan Stichting FOK. Deelnemen aan de campagne is niet meer mogelijk.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?