Uiteenlopende trends op Horecava 2013

1 februari 2013

Volgens trendwatcher Adjiedj Bakas, die met een toespraak over de toekomst van voedsel Horecava 2013 officieel opende, komen hightech en ambacht steeds dichter bij elkaar. Ondernemers met lef durven die combinatie te maken. Horecava vond plaats van 7 tot en met 10 januari in de Amsterdam RAI.

Door Clara Bloemhof en Baukje van der Meer

‘Minder uitgeven en meer sparen’ is bij de gemiddelde Nederlander het voornemen wanneer hij aan crisis denkt. “Onzin”, begint trendwatcher Adjiedj Bakas zijn toespraak. “De rentes over je spaargeld blijven dalen en wie spaart, betaalt belasting over zijn spaargeld.” Volgens hem hebben Duitse consumenten het al door en houden zij niet langer hun hand op de knip.

De trendwatcher nodigt diverse ondernemers uit op het podium. Van belang is dat de ondernemer zich ook dit jaar blijft onderscheiden, vindt horecaondernemer Mark Haagen. “Voor mij is de crisis voorbij. In 2013 wil ik me onderscheiden door authenticiteit. Dáár liggen de kansen. ‘Authenticiteit’ is daarmee nu al het woord van 2013.”  Dé kans voor de horeca is volgens Bakas het streekproduct. “Men wil weten wat er op zijn bord ligt en waar zijn eten vandaan komt. Aan de andere kant van het trendspectrum staat hightech, it en industrie, meldt Bakas. “Zo zal het niet lang meer duren voordat koks en patissiers met 3d-foodprinters aan de slag gaan.” Door middel van een computerprogramma een heerlijk dessert produceren lijkt misschien ver van ambacht af te staan, maar volgens Bakas komen ambacht en industrie steeds dichterbij elkaar te staan. Ook komen er steeds meer apps op de markt, die je vertellen wat je wel en beter niet kunt eten. “Waarschuwing: dit product bevat teveel zout”, verschijnt er dan in het beeldscherm van je smartphone”, voorspelt Bakas. Verder wordt er steeds meer ingespeeld op de psyche van de consument. Het vergt volgens de trendwatcher veel lef om als ondernemer aan de slag te gaan met beide trends, want hoe combineer je lokale producten met de trend naar hightech? De toekomst ís voor mensen met lef”, vindt hij.

Glutenvrije taart

  • PatisserieUnique-Medium-150x150 Patisserie Unique

Patisserie Unique is de samenwerking aangegaan met Almondy, een Zweedse fabrikant van glutenvrije taarten. De taarten in de smaken meringue, Toblerone en pinda-caramel worden bevroren geleverd. Ook introduceertPatisserie Unique de lactosevrije ‘honeynut’: een cakeje gedrenkt in honing en gedecoreerd met walnoten.

Frozen yoghurt

  • Carpigiani-Medium-150x150 Carpigiani

Carpigiani presenteert een tafelmodel yoghurt-softijsmachine. “Deze machine past overal, want hij heeft geen waterafvoer nodig en is aan te sluiten op 220 Volt”, stelt commercieel directeur Dietrich Zaaijer. Het yoghurt-softijs is te combineren met diverse toppings.

Warme chocoladedrank

Een goede invulling van het winterassortiment, noemt Ron Langenberg de warme chocoladedranken eraclea-horecava-150x150van Eraclea, die in Nederland verkrijgbaar zijn via Scanwic BV. De warme chocolade is er in 32 smaken. Doorgaans kiezen ijssalons voor de speciale menukaart met tien smaken. Daaronder bevinden zich naast de basissmaken melk, puur en wit, andere hardlopers zoals sinaasappel-kaneel en rode peper. De bereiding is gemakkelijk: aan 200 milliliter koude melk wordt een zakje Eraclea toegevoegd. Met het stoompijpje van de koffiemachine wordt het mengsel verwarmd tot net onder de kook. Voor een mooie presentatie is het ook mogelijk om de warme drank in warmhoudmachines, op 70 graden Celsius, te houden. “Het levert een onderscheidend karakter aan de ijssalon”, vindt Langenberg. “Verder is de warme chocolade gezonder dan reguliere chocolademelk: de melkvariant bevat maar liefst 40 procent cacao, ten opzichte van 1,5 procent in chocolademelk.”

  • veluwsebanketbakkerij-Medium-150x150 Veluwse banketbakkerij

Veluwse banketbakker

Jan Post van de Veluwse Banketbakkerij levert ambachtelijk gebakken taarten aan tientallen ijssalons in Nederland. Het bedrijf werkt aan de ontwikkeling van een ‘clean label’ appeltaart en is te volgen op Twitter: @datiseentaartwaard.

   

Altijd op de hoogte blijven?