Toscana enige ijssalon in Food 500

2 juli 2015

EDE – Albert Heijn is met ruim 9 miljard de grootste foodverkopende organisatie in Nederland. Dat blijkt uit de Food 500 van het FoodService Instituut (FSIN) in Ede die de lijst onlangs publiceerde vanwege het 10-jarig bestaan. De formule Toscana IJssalon, bestaande uit een zestiental ijssalons in Noord-Oost Nederland, is de enige partij uit de ambachtelijke ijssector. De keten, waarvan het hoofdkantoor in Emmen is gevestigd, staat op plaats 407 met een omzet van 3,8 miljoen.

Totaaloverzicht

Een dergelijke lijst is nooit eerder gepubliceerd, stelt het FSIN. Op omzet zijn alle formules en concerns gerangschikt waar Nederlanders eten, drinken en versnaperingen kopen. Van supermarkten tot restaurants, van ziekenhuizen tot de bakker op de hoek. De top-500 is goed voor ruim 70 procent van de totale foodomzet in Nederland. Het FSIN wil met deze nieuwe ranglijst niet alleen zijn 10-jarig jubileum als onafhankelijk kennisinstituut vieren, maar vooral haar leden het totaaloverzicht van alles wat voedings- en genotmiddelen verkoopt bieden. Want de afzonderlijke segmenten in de totale foodmarkt krijgen steeds meer met elkaar te maken.

Fors deel

De vijfhonderd winkelmerken in de lijst vertegenwoordigen samen een omzet van 40 miljard euro en behalen deze omzet opgeteld met bijna 27.000 verkooppunten. Dit betekent dat ze een fors deel van de totale consumptie aan eten en drinken in ons land voor hun rekening nemen.

  • IJsgerelateerde partijen in de lijst zijn verder:
  • 192 – IJspaleis, omzet: 11,5 miljoen
  • 199 – Mövenpick, omzet: 11,5 miljoen

(Bron: FSIN)

 

Altijd op de hoogte blijven?