IJssalon biedt menukaart in braille

23 september 2014

SINT-NIKLAAS - Het Belgische Cremerie Foubert heeft sinds eerder deze maand een menukaart in braille, speciaal voor de blinde en slechtziende klanten.

De braillekaart zorgt ervoor dat blinden en slechtzienden zich beter op hun gemak voelen, omdat de kaart niet meer voorgelezen hoeft te worden. Bovendien verloopt de bediening in de ijssalon zo vlotter, zeggen de broers Carlos en Jan Foubert.

Zij kwamen met de service omdat kennissen een kindje hebben dat blind geboren is. “Ik speelde al langer met de gedachte om onze ijssalon ook voor blinden en slechtzienden toegankelijk te maken”, vertelt Carlos. “Onze kaarten in braille vertalen is daarvoor een eerste stap. We zetten enorm in op klantenbeleving.”

De broers hebben de menukaart in braille laten omzetten door een Nederlands bedrijf. De kosten vielen wat hen betreft mee. “Voor één braillemenu betaalden we 40 euro”, aldus Jan.  Wel telt de braillekaart 42 pagina’s. Dat is drie keer zo veel als de gangbare kaart.

De ijssalon en het terras zijn al goed toegankelijk voor mensen met een rolstoel en met kinderwagens. In 2010 won de ijssalon er zelfs de prijs voor meest toegankelijke handelszaak mee.

 

Altijd op de hoogte blijven?