Zien eten, doet eten!

22 april 2024 Edwin van Es, voorzitter Ambachtelijk IJscentrum

Met 11 maart en de IJsVak-Wedstrijden nog vers in het geheugen, is het ijsseizoen al weer volop van start. Op het moment van schrijven hebben we nog maar weinig echt zonnige dagen achter de rug, maar hopelijk liggen er nog wel heel veel in het verschiet.

Wat ook in het verschiet ligt, is de bekendmaking van de IJssalon van het Jaar op 14 juni aanstaande. Tot die tijd is het een zeer spannende tijd voor de zes genomineerde ijssalons. Zij gaan namelijk allemaal bezocht worden door diverse professionals. Aangezien het mystery bezoeken betreft, wordt er vooraf niet bekend gemaakt wanneer de controles zullen plaatsvinden. Dit zorgt uiteraard voor de meest eerlijke beoordeling.

Naast een inspecteur die de ijssalon grondig gaat controleren op hygiëne en voedselveiligheid, kan men ook meerdere commissieleden verwachten die de ijssalon op diverse punten zullen beoordelen.

De commissie beoordeelt op punten als een eerste indruk, de uitstraling, de kwaliteit en conditie van het ijs en de bedrijfsvoering. En geloof me, dat zijn zeer uitgebreide beoordelingen. Van schone ramen tot achtergrondmuziek en van een fris toilet tot aan de vriendelijkheid, kennis en kleding van het personeel. Werkelijk alles wordt meegenomen in deze beoordeling. En dan worden ook de website en de social media nog aan een beoordeling onderworpen; hoe worden deze ingezet en hoe zijn de reeds verworven wedstrijdprijzen (digitaal) gepromoot?

De totale weging van de beoordeling bestaat dus uit drie onderdelen:

1. Hygiënekeuring 40%

2. Controle door Commissie 50%

3. Media communicatie en digitale profilering 10%

Van de genomineerde ijssalons wordt ook verwacht dat het winnende ijs/de winnende ijscreatie van maart tot oktober 2024 bij hen op de ijskaart staat. Indien dit tijdens de mystery bezoeken niet beschikbaar is, krijgt men aftrek van punten.

Al deze punten opgeteld geeft een eindscore en de ijssalon met de hoogste eindscore mag zichzelf een jaar lang IJssalon van het Jaar 2024 noemen. Een prachtige titel die de betreffende ijssalon veel extra klandizie op kan leveren. Uiteraard wordt de winnaar, en ook de ijssalons die net naast de felbegeerde titel grijpen, ondersteund hierin door de communicatie commissie van de VAIJ. Door middel van een document met daarin tal van tips & adviezen kan de winnende ondernemer een communicatieplan maken dat bij hem of haar past en op deze manier zoveel mogelijk uit de winst halen.

Niet alleen voor de winnaar(s) zijn de IJsVak-Wedstrijden belangrijk, onze hele branche lift mee op de publiciteit die deze wedstrijden en de titels Gouden IJsspatel, Gouden IJscreatie en IJssalon van het Jaar met zich mee brengen. Hoe vaker ons prachtige ambacht in het nieuws komt, hoe beter het voor de hele branche is. Immers, zien eten, doet eten! Ik wens alle genomineerden heel veel sterkte in deze spannende tijd en alle ijsbereiders een prachtig ijsseizoen toe. 

Altijd op de hoogte blijven?