‘Feel good’ krijgt accent bij ijsvitrines

19 februari 2015

RIMINI – IJsbereiders vragen steeds vaker om ijsvitrines die multifunctioneel zijn. Zodat je er niet alleen je ijs in kunt presenteren, maar bijvoorbeeld ook patisserie, belegde broodjes en chocolade. De vitrine mag weer meer luxe zijn, om een ‘feel good’-sfeer te creëren. IJsbereiders kunnen ernaast ook koffie en verse jus serveren. De ijssalon wordt zo meer een plek om te chillen: tussen de middag of in het weekend. Die trend constateren ze bij de Clabo Group.

Geen cafetaria

“IJsbereiders willen niet langer dat de salon wordt geassocieerd met een cafetaria”, legt Iwan Boukhanissa van de Clabo Group uit, als we hem spreken op Sigep in Rimini. De groep vertegenwoordigt onder meer het merk Orion. “De ijssalon wordt meer en meer een plek waar je voor de gezelligheid naartoe gaat om met vrienden af te spreken. Daar hoort een passende uitstraling bij: vers ijs gepresenteerd in een luxe vitrine, met daarnaast verse jus en goede koffie.”

Verwarmen

Om aan die behoefte te kunnen voldoen, presenteert Orion een keur aan vitrines. Onder meer met de mogelijkheid om zowel te kunnen vriezen als verwarmen. De topuitvoering in dat segment is de 365. Deze is het hele jaar door te gebruiken, zowel voor ijs als voor pastry. De temperatuurrange reikt van -20 tot +4 graden Celsius.

Presentatie

Andere ontwikkelingen in ijsvitrines zijn de mogelijkheid om glas tot meer dan 90 graden te kunnen buigen om de zichtbaarheid van het ijs te vergroten. De Ikon van Orion is daar een voorbeeld van. IJs uitlichten met ledlicht neemt ook een vlucht, weet Boukhanissa. “De kwaliteit van het ijs komt met led veel beter tot z’n recht.”

Technieken

Hij vertelt verder over de ontwikkeling van technieken voor luchtstromen in de vitrine (‘Er moet een luchtdeken over het ijs in de vitrine liggen, ook als de bakken hoog zijn opgemaakt’), optimale zichtbaarheid (‘IJs in een vitrine moet van alle kanten goed zichtbaar zijn, helemaal voor kinderen’) en design (‘Vitrines mogen weer luxer zijn’). Geinig is de spoiler die Orion op hoekige vitrines ‘plakt’ om er de ijsbekers op te kunnen plaatsen.

Rond of hoekig?

Op de vraag welke vitrines het beter doen – ronde of hoekige – haalt Boukhanissa de schouders op. “Dat is afhankelijk van de smaak van de ijsbereider. We verkopen beide varianten. Hoekige of vierkante vitrines zijn een paar jaar geleden weer populairder geworden. Daarvoor was er vooral veel vraag naar ronde modellen. Nu is de verhouding zo’n beetje fifty-fifty.”

Pozzetti

Nieuw bij Orion is verder de Show Box: een vitrine met transparante pozzetti. Zo kan een ijsbereider werken met pozzetti, waarvan wordt gezegd dat het ijs een betere smaakt geeft, en is het ijs tóch zichtbaar voor de klant.

Starters

Voor starters en ondernemers die ijsverkoop naast de bestaande winkelverkoop willen oppakken, wijst Boukhanissa op de Evò en de Ice3. “Instapmodellen waar je zo mee aan de slag kunt.”

Toekomst

In de nabije toekomst worden ijsvitrines gekoeld met natuurlijke gassen, verwacht Boukhanissa. Ook worden de presentatiemeubels 'slimmer'. "IJsbereiders kunnen straks op afstand de instellingen van de vitrine regelen", stelt de Clabo Group-vertegenwoordiger. "Met behulp van een smartphone of tablet. Die ontwikkeling ligt om de hoek."

 

Altijd op de hoogte blijven?