Zomertrends: Hugo-ijs en red velvet-ijs

10 juni 2015

IJs van trendy drankjes, zoals Hugo, maar ook brownie-ijs en red velvet-ijs worden het helemaal deze zomer. Dat vertelde SVH Meesterijsbereider Hans Kennis tegen NOS.

Volgens de Meesterijsbereider is het zaak om te kijken welke drankjes hip zijn onder de jeugd. "Zoals Hugo, daar hebben wij nu een biologische ijsvariant van." Red velvet-ijs is rode cake met een fondantlaagje erover. “Daar ga ik nu ijs van maken. Gebruiken we karnemelk voor", vertelt Kennis, die eigenaar is van een ijssalon in Eersel.

IJs met haring

Zijn er ook flops? Kennis, na enig nadenken: "Alles wat hartig is. IJs met haring, paling, gerookte zalm, tomatenijs waren bepaald geen hardlopers. Mensen hebben toch het liefst gewoon zoet ijs. Maar ook wel met een bite: stukjes noot, stukjes cake, echte vruchten als kersen of aardbeien."

Meer ijs, meer ijssalons

Volgens het IJscentrum eet de Nederlandse consument meer ijs. De afgelopen tien jaar is de consumptie gestegen van zo'n 6,5 naar 8 liter per hoofd van de bevolking. Dat komt onder meer doordat het aantal ijssalons fors is gestegen. Er zijn er nu 650. Ook het aantal punten waar softijs te koop is, is de afgelopen jaren toegenomen tot 5500. "IJs is een impulsproduct. Dus als mensen vaker een ijssalon tegenkomen, geven ze meer geld uit. Zo simpel is dat", zegt een woordvoerder van het IJscentrum.

Verse ingrediënten

Volgens Kennis is het ijs in Nederland de laatste jaren ook lekkerder, beter en gezonder geworden. "IJsondernemers worden goed opgeleid. En ijsbereiders gebruiken ook verse ingrediënten, biologische, natuurlijke producten. Dat waarderen mensen. Als je bijvoorbeeld stracciatella maakt, doe dat met echte chocolade, en niet met die imitatiechocolade. Zo kun je je als ambachtelijke ijsmaker ook onderscheiden van het fabrieksijs."

Altijd op de hoogte blijven?