'Verpakkingsergernis berust op misverstanden'

Consumenten ergeren zich nogal eens aan verpakkingen van voedingsmiddelen, zo blijkt uit onderzoek van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal. Zo verkiest driekwart van de consumenten onverpakte groenten boven groenten die in plastic zijn verpakt, omdat de verpakking als overbodig wordt gezien.

Volgens verpakkingproducent Bunzl is dat vaak ten onrechte, omdat verpakkingen een belangrijke functie hebben. Annelies Clements van Bunzl Retail & Industry stelt dat de zorgen van de consument rondom verpakkingen berusten op misverstanden. Ze bespreekt de twee meest hardnekkige.

1: Verpakkingen zijn overbodig

"Een verpakking zoals een plastic sleeve om een komkommer of een plastic broodzak, draagt voor een belangrijk deel bij aan de bescherming van het product en heeft dus wel degelijk een functie. Een verpakking beschermt het product bijvoorbeeld tegen beschadigingen tijdens vervoer of tegen invloeden van buitenaf, waardoor voedingsmiddelen langer houdbaar zijn en minder vaak weggegooid hoeven te worden."

"Daarnaast staan consumenten er vaak niet bij stil dat verpakkingen een belangrijk middel zijn om hen te informeren over het product en de bewaarwijze. Zo verwijderen veel mensen bij thuiskomst direct de plastic komkommersleeve, terwijl de komkommer langer goed blijft in de folie. Deze tips en andere informatie kunnen op de folie gedrukt worden. Wie een product zonder verpakking koopt, kan thuis niet meer lezen welke ingrediënten in het product zitten of wat de houdbaarheidsdatum is. Dankzij informatie op de verpakking over gescheiden afvalinzameling of recycling kunnen consumenten tevens de impact op het milieu verkleinen."

2: Milieuonvriendelijke verpakkingen

"Van de ondervraagden denkt 57 procent dat een grootverpakking beter voor het milieu is dan een portieverpakking. Grootverpakkingen werken echter voedselverspilling in de hand. Een verpakking heeft vaak veel minder impact op het milieu dan het product zelf. De verspilling van voedsel weegt daardoor zwaarder mee voor het milieu dan het extra verpakkingsmateriaal", volgens Clements.

"Mensen denken verder vaak ten onrechte dat papier en karton veel milieuvriendelijker zijn dan plastic. Het ontbreekt papier echter aan diverse nuttige eigenschappen die plastic verpakkingen wel hebben. Zo zijn broodzakken van KPP-folie diepvriesbestendig. Consumenten die hun brood direct na aankoop invriezen, kunnen nog lang genieten van vers brood. Zij hoeven daardoor minder vaak oud brood weg te gooien of ritjes te maken naar de winkel voor vers brood."

Annelies Clements: “Bovendien kunnen we door de samenstelling van KPP inmiddels KPP-broodzakken maken van 22 micron – een duizendste millimeter – zonder in te leveren op stevigheid. Zulke dunne verpakkingen zijn veel minder belastend voor het milieu.”

Milieubewuste alternatieven

Tegenwoordig bestaan er veel milieubewuste alternatieven voor plastic. Er zijn bijvoorbeeld verpakkingen die lijken op plastic, maar gemaakt zijn van hernieuwbare grondstoffen. Annelies Clements: “Het is nu dan ook niet zozeer de vraag of men een verpakking kiest, maar welke verpakking men kiest.”

 
Lees ook
Kennissessies op Empack 2022

Kennissessies op Empack 2022

Tijdens de verpakkingsbeurs Empack staan er verschillende kennissessies op het programma over uiteenlopende onderwerpen, zoals recyclebare verpakkingsoplossingen en circulariteit. Netwerkpartners KIDV, KVK, Brightlands, NRK en HAS delen hun kennis.

Verpakkingsbeurs Empack gaat in april ‘als vanouds’ door

Verpakkingsbeurs Empack gaat in april ‘als vanouds’ door

Empack 2022 vindt van 5 tot en met 7 april als vanouds plaats op de nieuwe locatie Evenementenhal Gorinchem. Dat maakt organisator Easyfairs bekend. Empack is de beurs voor nieuwe producten, diensten en oplossingen in de verpakkingswereld.

Packaging Innovations ‘pakt door’ richting de toekomst

Packaging Innovations ‘pakt door’ richting de toekomst

Packaging Innovations is terug: 17 en 18 november 2021 stond Taets in Zaandam in het teken van (consumenten)verpakkingen. Rowdy van den Nieuwenhuizen, Head of Marcom en Content bij Easyfairs: “We hebben als organisatie echt enorm genoten bij het zien van de gesprekken die onze exposanten, partners en bezoekers met elkaar hadden. Daarnaast waren wij...