'Verpakkingsergernis berust op misverstanden'

Consumenten ergeren zich nogal eens aan verpakkingen van voedingsmiddelen, zo blijkt uit onderzoek van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal. Zo verkiest driekwart van de consumenten onverpakte groenten boven groenten die in plastic zijn verpakt, omdat de verpakking als overbodig wordt gezien.

Volgens verpakkingproducent Bunzl is dat vaak ten onrechte, omdat verpakkingen een belangrijke functie hebben. Annelies Clements van Bunzl Retail & Industry stelt dat de zorgen van de consument rondom verpakkingen berusten op misverstanden. Ze bespreekt de twee meest hardnekkige.

1: Verpakkingen zijn overbodig

"Een verpakking zoals een plastic sleeve om een komkommer of een plastic broodzak, draagt voor een belangrijk deel bij aan de bescherming van het product en heeft dus wel degelijk een functie. Een verpakking beschermt het product bijvoorbeeld tegen beschadigingen tijdens vervoer of tegen invloeden van buitenaf, waardoor voedingsmiddelen langer houdbaar zijn en minder vaak weggegooid hoeven te worden."

"Daarnaast staan consumenten er vaak niet bij stil dat verpakkingen een belangrijk middel zijn om hen te informeren over het product en de bewaarwijze. Zo verwijderen veel mensen bij thuiskomst direct de plastic komkommersleeve, terwijl de komkommer langer goed blijft in de folie. Deze tips en andere informatie kunnen op de folie gedrukt worden. Wie een product zonder verpakking koopt, kan thuis niet meer lezen welke ingrediënten in het product zitten of wat de houdbaarheidsdatum is. Dankzij informatie op de verpakking over gescheiden afvalinzameling of recycling kunnen consumenten tevens de impact op het milieu verkleinen."

2: Milieuonvriendelijke verpakkingen

"Van de ondervraagden denkt 57 procent dat een grootverpakking beter voor het milieu is dan een portieverpakking. Grootverpakkingen werken echter voedselverspilling in de hand. Een verpakking heeft vaak veel minder impact op het milieu dan het product zelf. De verspilling van voedsel weegt daardoor zwaarder mee voor het milieu dan het extra verpakkingsmateriaal", volgens Clements.

"Mensen denken verder vaak ten onrechte dat papier en karton veel milieuvriendelijker zijn dan plastic. Het ontbreekt papier echter aan diverse nuttige eigenschappen die plastic verpakkingen wel hebben. Zo zijn broodzakken van KPP-folie diepvriesbestendig. Consumenten die hun brood direct na aankoop invriezen, kunnen nog lang genieten van vers brood. Zij hoeven daardoor minder vaak oud brood weg te gooien of ritjes te maken naar de winkel voor vers brood."

Annelies Clements: “Bovendien kunnen we door de samenstelling van KPP inmiddels KPP-broodzakken maken van 22 micron – een duizendste millimeter – zonder in te leveren op stevigheid. Zulke dunne verpakkingen zijn veel minder belastend voor het milieu.”

Milieubewuste alternatieven

Tegenwoordig bestaan er veel milieubewuste alternatieven voor plastic. Er zijn bijvoorbeeld verpakkingen die lijken op plastic, maar gemaakt zijn van hernieuwbare grondstoffen. Annelies Clements: “Het is nu dan ook niet zozeer de vraag of men een verpakking kiest, maar welke verpakking men kiest.”

 
Lees ook
Nieuwe datum Packaging Innovations 2021

Nieuwe datum Packaging Innovations 2021

Beursorganisator Easyfairs heeft een nieuwe datum voor Packaging Innovations. De verpakkingsbeurs vindt plaats op 17 en 18 november 2021 bij Taets Amsterdam. Eerder moest de organisatie vanwege de coronamaatregelen de editie van 2020 cancellen.

Winnaars NL Packaging Awards 2020 bekend

Winnaars NL Packaging Awards 2020 bekend

De winnaars van van de NL Packaging Awards zijn bekend. Vandaag, op 12 november, maakte de organisatie online alle winnaars bekend. Onder andere de Jumbo Zuivel pakken, de Heineken Cans en de EcoCoolBox van Bunzl vielen in de prijzen.

Elke duurzame broodzak is er één

Elke duurzame broodzak is er één

Al enkele jaren werkt Marie-José de Zeeuw aan haar duurzame broodzak en het verspreiden ervan onder bakkers, winkels en consumenten. Eindexamenkandidaat Joanna Sandbrink onderzocht hoe consumenten over zo’n zak denken.