Foto: Ambachtelijk IJscentrum

Ice This Day is op 14 september dit jaar afgetrapt met een workshop over het opbouwen van je eigen merknaam en klantenkring. Hierop volgend deelt Jochem Neyens, de Belgisch-Limburgse eigenaar van De Potter & Oma’s IJs, zijn tips en ervaringen over hoe hij zijn bedrijf liet groeien door de verkoop van bekers ijs bij lokale supermarkten.

Deze editie van Ice This Day stond volledig in het teken van het maken van meer omzet en professionaliseren. Jochem Neyens is sinds 2008 eigenaar van De Potter. “Ik was ICT’er en had totaal geen ervaring met ijs op het moment dat ik De Potter overnam.” Inmiddels is hij zover dat hij andere ijsbereiders kan inspireren door zijn ervaringen.

Aanpak

Jochem focust zich naast zijn winkels op de doorverkoop van ijs en retailverkoop. De grootste tip die hij de ijsbereiders meegeeft, en waar zijn succesverhaal om draait, is: “Verhoog je omzet door het verkopen van voorverpakt ijs, in zowel je eigen winkels, als in de lokale supermarkt.” Jochem deelt hoe hij het contact met de lokale supermarkt heeft aangepakt en de regelingen die hij getroffen heeft. “Ambachtelijk ijs heeft een hogere prijs dan het andere ijs dat in de vriezers van de supermarkt ligt. Mijn tip is dan ook om bij verkoop in de supermarkt een eigen vitrine te regelen, waarin alleen jouw ijs staat of andere lokale producten. Jouw ambachtelijk ijs ligt hierdoor niet direct naast ‘fabrieksijs’, hierdoor kan de consument minder makkelijk op prijs vergelijken. Ik heb de ervaring dat dit voor een aanzienlijk verschil zorgt in de verkoop van het ijs.”

Op het etiket staan de voedingswaarden, allergenen, houdbaarheid enzovoorts. Je hebt hierbij te maken met wetgeving, daarom heeft Jochem ervoor gekozen het over te laten aan een extern bedrijf. “Dit wordt door een extern bedrijf goed uitgezocht, hierdoor weet je zeker dat de informatie die op je etiket staat klopt.” Voor het printen van de etiketten gebruikt Jochem een etiket printer met een bijbehorend programma dat het mogelijk maakt de etiketten op maat vorm te geven.

Eerlijk over omzet

Jochem deelt de jaarlijkse omzetcijfers van het ijs dat hij via de supermarkt verkoopt met de ijsbereiders. Uit de vragen na afloop van zijn presentatie blijkt wel dat veel ijsbereiders de stap naar het verkopen van ijs via de supermarkt nog als erg groot ervaren. Ze stellen kritische vragen over de kosten en opbrengsten. Het starten met de verkoop van voorverpakt ijs vraagt wel wat investeringen. Ga je bijvoorbeeld zelf de bekers vullen, hoeveel tijd kost dat, heb je daar medewerkers voor, en – misschien wel de belangrijkste vraag – schaf je wel of niet een kooklijn met homogenisator aan? Jochem heeft er uiteindelijk voor gekozen dit niet zelf in huis te halen, maar het bij een extern bedrijf te laten doen.

Meer lezen over De Potter? In 2018 maakte Vakblad IJs er een reportage. Lees hier een samenvatting van het artikel op onze website.

Altijd op de hoogte blijven?