Tien tips voor effectieve reclame

fiorienne westenberg_presentatie Bakkersvak 2020

Fiorienne Westenberg helpt met haar bureau Many Tastes lokale ondernemers, zoals bakkers, slagers en visspecialisten met hun marketing- en communicatieplan. Op Bakkersvak 2020 gaf zij een presentatie in het praktijklokaal. Daar gaf ze tien tips voor effectieve reclame.

"Marketing", zegt Fiorienne Westenberg, "is alles wat je doet om mensen naar je winkel te trekken." Voorheen lag de focus op het product, op de reclame. Tegenwoordig is dat niet meer voldoende. Emotie speelt een belangrijke rol in het koopgedrag van consumenten. Lokale ondernemers moeten hun identiteit duidelijk maken aan de klant. Waarom moet deze klant brood, vlees of vis kopen in deze winkel?

Reclame-uitingen kunnen hierbij helpen. Westenberg geeft tien praktische tips waarmee de ondernemer zijn of haar advertentie kan verbeteren.

1. Hiërarchie
Kleuren, vormen en symbolen gaan voor tekst. Kleur trekt het meeste aandacht (1), gevolgd door figuren, symbolen en vormen (2). Daarna komen cijfers(3) en tot slot tekst(4). Tekst wordt het minst gelezen.

2. Plaats afbeelding links en tekst rechts
Mensen kijken namelijk van links naar rechts. Ze reageren meer op beeld dan op een lap tekst.

3. Gebruik maximaal vier elementen
Probeer niet te veel te vertellen. Gebruik maximaal vier elementen en zorg voor een duidelijke branding.

4. Gebruik geen euroteken
Het euroteken geeft een pijnprikkel aan de hersenen. Het herinnert de klant er aan dat hij/zij moet betalen en dat iets duur is. Het weglaten van het euroteken zorgt voor een lagere prijs-perceptie.

5. Zorg voor beweging
Beweging trekt de aandacht. Het zet mensen in beweging.

6. Gebruik rondingen
Het brein geeft de voorkeur voor ronde vormen. 

7. Laat zien hoe je het product gebruikt
Dit activeert de spiegelneuronen en voelt als een beleving.

8. Gebruik Nieuw
Het woordje nieuw trekt de aandacht. Zet het niet in de lopende tekst, maar plaats het zo opvallend mogelijk.

9. Gebruik gezichten
Mensen reageren op mensen. Maak daarom gebruik van gezichten (modellen) en zorg dat ze naar het product kijken. Want ogen volgen ogen.

10. Zorg voor emotie
Maak gebruik van echte modellen en laat de emotie zien die je wilt bereiken bij de klant. Op die manier maak je een emotionele connectie.

Meer weten over de aanpak van Fiorienne Westenberg en haar bedrijf Many Tastes? Neem dan eens een kijkje op de website!

 

Lees ook
Vierde generatie zorgt voor vierde transformatie in ijssalon De Hoop

Vierde generatie zorgt voor vierde transformatie in ijssalon De Hoop

“Dit kan echt alleen maar jouw zaak zijn”, zeggen collega-ijsbereiders lachend wanneer ze de vernieuwde winkel van ijssalon De Hoop in Blaricum binnenstappen. Roze plafonds, een terrazzovloer en als eyecatcher een joekel van een centraal geplaatste, ronde vitrine: een ijspodium. Eigenaresse Caroline Kooij straalt ervan. “Het was tijd voor vernieuwing.”

Gelato Giuliano profiteert van vakantiesfeer

Gelato Giuliano profiteert van vakantiesfeer

Koud een half jaar na de start van ijssalon Gelato Giuliano in Antwerpen werd eigenaar Julien Limbach in 2021 uitgeroepen tot beste ijsbereider van België. Met ijs van eekhoorntjesbrood en andere klassieke en creatieve smaakcombinaties maakt deze ijssalon naam. “Door de hoge kwaliteit van ingrediënten zijn de mensen bereid 4 euro per bol te betalen.”

Ondernemers maken zich zorgen om verhoging minimumloon

Ondernemers maken zich zorgen om verhoging minimumloon

Verschillende media meldden vorige week dat het kabinet vanaf volgend jaar het wettelijk minimumloon wil verhogen. Brancheorganisaties in de detailhandel en winkelambachten, waaronder, NBOV, Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) en de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) vrezen dat dit tot grote problemen gaat leiden en pleiten voor een...