Sonneclaer: Biologische melkveehouderij, kampeerboerderij en ijsmakerij

Foto: Mischa Brendel

Foto: Mischa Brendel

Zo’n veertig jaar geleden begonnen Barend en Tineke Mul een zwaar vervallen hoeve te pachten in het Drentse Fluitenberg om een melkveebedrijf te beginnen. Vier decennia later runt de familie een biologisch melkveebedrijf, een kampeerboerderij en hebben ze een ijsmakerij onder de naam ‘Sonneclaer’. Waar heeft deze familie hun succes aan te danken en wat maakt dit bedrijf speciaal?

Alle begin is moeilijk, en dit gold ook zeker voor het bedrijf van de familie Mul. Vooral de ijsverkoop, gericht op het leveren aan restaurants, ijssalons en delicatessenwinkels, had het zwaar. Restaurants hadden hun bedenkingen bij het inkopen van boerderij-ijs. In de eerste jaren was Barend daarom al blij met de groei van vijftien naar vijfentwintig restaurants, maar de echte groei kwam pas later toen zijn zoon ook in het bedrijf ging werken. In korte tijd groeide Sonneclaer van vijfentwintig naar meer dan honderd afnemers van het ambachtelijke ijs. Tegenwoordig kan het bedrijf meer dan 3.000 liter ijs per dag produceren en leveren.

Zoals elk bedrijf, kent Sonneclaer ook zijn uitdagingen. Vooral de levering van het ijs kan problemen geven. Vanwege slechte ervaringen met het transport van ijs in het verleden, neemt het bedrijf het logistieke deel ook op zich. En dat is erg ingewikkeld, aangezien maar 10 procent van het ijs op de boerderij zelf verkocht wordt. De rest van de afnemers liggen verspreid over heel Nederland.

Toch zou Barend de ijsmakerij niet graag willen missen. “Het is een heel fascinerend en uitdagend vak. We krijgen bijvoorbeeld heel veel feedback van restaurants over nieuwe smaken en ze komen met goeie input voor mij.”

Meer weten over Barend en Tineke Mul en hun bedrijf? Lees dan het complete artikel van Mischa Brendel in Vakblad IJs 47-2019. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een voordelig introductieabonnement af voor maar €39,99 ex BTW voor het eerste jaar!

Dossiers
Lees ook
Ambachtelijk IJscentrum: "Neem de regels serieus en denk na over sluiting"

Ambachtelijk IJscentrum: "Neem de regels serieus en denk na over sluiting"

Eerder gaf de Vereniging Ambachtelijk IJscentrum het advies om ijssalons alléén open te houden voor afhaal en/of bezorging, als zij zich volledig kunnen houden aan de richtlijnen van het RIVM. Dit advies blijft maar: “Neem de regels serieus en geef in geen enkele situatie je eigen interpretatie aan de huidige richtlijnen. Gezien de kritieke situatie...

Zeven dagen per week gebak, chocolade en ijs - Luuk Schaper is jong, doelgericht  en ambitieus

Zeven dagen per week gebak, chocolade en ijs - Luuk Schaper is jong, doelgericht en ambitieus

Op zijn twaalfde wist hij het al: Luuk Schaper wilde bakker/patissier worden. In plaats van nog vier jaar naar de middelbare school in Nederland, voor hij met zijn passie aan de slag kon, koos hij ervoor om naar België te gaan. Daar kon hij namelijk direct de kneepjes van het vak leren. Nu, op zijn twintigste, heeft hij zijn eigen zaak.

Coronacrisis? Zo boost jij straks je omzet!

Coronacrisis? Zo boost jij straks je omzet!

Je had als ondernemer zulke mooie plannen voor 2020. Tot het coronavirus op visite kwam en roet in het eten gooide. Waarschijnlijk zit je nu noodgedwongen thuis en ben je druk bezig de schade zoveel mogelijk te beperken. Een lastige tijd, maar ook een tijd waarin ineens ruimte is voor zaken die normaal gesproken blijven liggen. Bijvoorbeeld het verbeteren...