IJs

Sigep: Markt voor Italiaans ambachtelijk ijs groeit

6 juli 2021 Redactie Vakblad IJs

De markt voor Italiaans ambachtelijk ijs groeit. Dat meldt de Italian Exhibition Group’s Observatory van de bekende ijsbeurs Sigep. Ze zien groei van de export van apparatuur, kennis, en ingrediënten en halffabricaten. Met name in Azië en Noord Amerika worden genoemd als groeimarkten.

Ingrediënten

In 2019 groeide de export van ingrediënten voor ambachtelijk ijs met 6 procent ten opzichte van de voorgaande vier jaar. Vanaf dat moment is de sector zich gaan richten op Oosterse markten. Roberto Leardini, president van the Gruppo Prodotti per Gelato of Unione Italiana Food noemt goed weer als reden voor de groei in het Midden Oosten. “Deze trend begon al voor de pandemie. China en Zuid Oost Azië zijn opkomende markten die een enorm potentieel bieden terwijl er nog niet zoveel ijssalons zijn."

Hij ziet veel vitaliteit in de markten van de Verenigde Staten en Europa. Zo'n 60 procenten van de productie is bestemd voor Europa. Volgens Leardini volgt Spanje Duitsland als derde grootste markt voor ambachtelijk ijs. Dit komt door de toeristeneconomie. Ook Polen noemt hij interessant. 

Apparatuur

Van de in Italië geproduceerde professionele technologie voor ijssalons wordt 75 procent geëxporteerd. Denk hierbij aan ijsmachines, gekoelde toonbanken en displays. In 2021 krijgt de branche positieve signalen uit Duitsland en Zuid Korea. Marco Cavedagni, voorzitter van ACOMAG, de italiaanse brancheorganisatie voor ijsmachineprocenten: "In Italië kreeg onze sector een boost van Industry 4.0, maar we komen uit een periode van productieverlies. Tussen 2019 en 2020 was dit 30-35 procent van de productie. De eerste helft van 2021 oogt positief. We verwachten een verdubbeling.”

Marktleider Carpigiani ziet groei in het Verre Oosten. Achille Sassoli de Bianchi, Market Development Director van Carpigiani SpA: “In het jaar 2020/2021 bereikte de export van machines 90 procent van de waarde van onze output. We halen de beste resultaten in Zuid-Korea, de VS en het Verenigd Koninkrijk.” Ook is De Bianchi positief over Italië.

Kennis

Een andere manier om de groei en internationalisering van de Italiaanse ijsmarkt in kaart te brengen is door te kijken naar de aanmeldingen van specialistische training van de Gelato University van Carpigiani. Directeur Kaori Ito: “In het academische jaar 2018-1019 schreven 6000 cursisten zich in voor een opleiding op een van de twintig campussen verspreid over de wereld. Bologna kreeg 2500 aanmeldingen". De Gelato Universiteit verstuurde later een de enquête ‘Waar ben je nu?’. 12 procent reageerde en meldde dat ze een salon hadden geopend. Voor het academische jaar 2020/2021 zijn alleen de online cursussen van Bologna geteld. De cijfers van de andere campussen zijn nog niet bekend vanwege de vele sluitingen en heropeningen door corona. 1350 mensen schreven zich in voor de online opleidingen. De gewone opleidingen starten weer in juni.

Kijkend naar waar de deelnemers vandaan komen concludeert Ito dat het Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten en Canada in de top 10 blijven staan, maar er is een toename van inschrijvingen uit India, Turkije en Maleisie. Ito verklaart dit doordat de online trainingen beter betaalbaar zijn, het grote aanbod van Engelstalige cursussen en dat de deelnemers geen visa voor Italië hoeven aan te vragen of reiskosten hoeven te betalen.

Altijd op de hoogte blijven?