Nieuws

SIGEPDe grootste ijsbeurs van Europa opende van 19 tot 24 januari de deuren in Rimini, Italië. Vakblad ijs! bekeek drie dagen lang de nieuwste trends en ontwikkelingen. Op ijsgebied, maar ook op het terrein van chocolade, patisserie en koffie. Van nieuwe en aangepaste machines tot ‘prickly pear’-ijs.

Concludeerden we na onze eerste dag nog dat het nieuws op Sigep dit jaar vooral in smaken zit, kwamen we daarna gelukkig nog wel wat innovaties op het gebied van machines tegen. Wouter Slob, vertegenwoordiger van Kälte Rudi laat een ijsmachine zien met bijbehorende vitrine waar je de bakken vanuit je machine zo inzet (doordat het draaimechanisme makkelijk te verwijderen is). Dit maakt het voor de ijsbereider eenvoudig om de hele dag door ijs te draaien, in kleine hoeveelheden zodat er altijd vers ijs is en de klant het maakproces kan zien in de zaak. Niet helemaal nieuw maar wel weer opnieuw onder de aandacht is de dubbellaags vitrine waar je ijs (bovenin) en taarten (onderin) tegelijk kunt presenteren aan je klanten.

Johan Rikken, countrymanager van Ifi presenteert de eerste hybride vitrine: Jolly. Deze heeft extra ventilatoren en een koelelement zodat de lucht koud blijft als de machine aan het ontdooien is. De Tonda – ronde draaiende vitrine – staat er ook en daarvan verschijnt later dit jaar een variant die kan koelen, vriezen en de luchtvochtigheid goed reguleert. “Vooral dat laatste maakt ‘m bijzonder”, aldus Rikken.

Nieuwe smaken

Aromitalia brengt de smaak kokos/witte chocolade opnieuw onder de aandacht omdat kokos in de mode is. Chocolade/sinaasappel/digestive is een geheel nieuwe smaak van dit merk, net als Mint Marrakech. Bij Fabbri zagen we ‘prickly pear’: ijs gemaakt van de vrucht van een cactus. Ook rozenijs – een meer ouderwetse smaak als we het zo mogen noemen – vindt onder de naam ‘Turkish Delight’ zijn weg naar de consument. Lemon meringue stond ook nieuw op de kaart, net als bij MEC3. Die laatste sprong viel ook op door de presentatie van hun Funky Malty ijs.

Naast de jaarlijkse ontwikkeling van nieuwe smaken, werkt ook vrijwel elk merk aan minder suiker en duurzamere productie. Stevia wordt steeds meer gebruikt en (niet-gecertificeerde) palmolie steeds minder.

Opvallende afwezige

Tot slot nog één opvallend ding: de (op Instagram) zo hippe freakshakes hebben we op Sigep niet gespot. Neemt de hype alweer af of doen Italianen er gewoon niet aan mee?

Vakblad ijs! is ook te volgen via Twitter en Facebook. Daar hebben we veel afbeeldingen van Sigep 2018 gepost. In de komende papieren editie van Vakblad ijs! staat ook een uitgebreid verslag van Sigep 2018.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *