Prickly pear en hybride en dubbellaagse vitrines op Sigep

SIGEP 8

Sigep-12-300x225 De grootste ijsbeurs van Europa opende van 19 tot 24 januari de deuren in Rimini, Italië. Vakblad ijs! bekeek drie dagen lang de nieuwste trends en ontwikkelingen. Op ijsgebied, maar ook op het terrein van chocolade, patisserie en koffie. Van nieuwe en aangepaste machines tot ‘prickly pear’-ijs.

Concludeerden we na onze eerste dag nog dat het nieuws op Sigep dit jaar vooral in smaken zit, kwamen we daarna gelukkig nog wel wat innovaties op het gebied van machines tegen. Wouter Slob, vertegenwoordiger van Kälte Rudi laat een ijsmachine zien met bijbehorende vitrine waar je de bakken vanuit je machine zo inzet (doordat het draaimechanisme makkelijk te verwijderen is). Dit maakt het voor de ijsbereider eenvoudig om de hele dag door ijs te draaien, in kleine hoeveelheden zodat er altijd vers ijs is en de klant het maakproces kan zien in de zaak. Niet helemaal nieuw maar wel weer opnieuw onder de aandacht is de dubbellaags vitrine waar je ijs (bovenin) en taarten (onderin) tegelijk kunt presenteren aan je klanten.

Johan Rikken, countrymanager van Ifi presenteert de eerste hybride vitrine: Jolly. Deze heeft extra ventilatoren en een koelelement zodat de lucht koud blijft als de machine aan het ontdooien is. De Tonda – ronde draaiende vitrine – staat er ook en daarvan verschijnt later dit jaar een variant die kan koelen, vriezen en de luchtvochtigheid goed reguleert. “Vooral dat laatste maakt ‘m bijzonder”, aldus Rikken.

Nieuwe smaken

Aromitalia brengt de smaak kokos/witte chocolade opnieuw onder de aandacht omdat kokos in de mode is. Chocolade/sinaasappel/digestive is een geheel nieuwe smaak van dit merk, net als Mint Marrakech. Bij Fabbri zagen we ‘prickly pear’: ijs gemaakt van de vrucht van een cactus. Ook rozenijs – een meer ouderwetse smaak als we het zo mogen noemen – vindt onder de naam ‘Turkish Delight’ zijn weg naar de consument. Lemon meringue stond ook nieuw op de kaart, net als bij MEC3. Die laatste sprong viel ook op door de presentatie van hun Funky Malty ijs.

Naast de jaarlijkse ontwikkeling van nieuwe smaken, werkt ook vrijwel elk merk aan minder suiker en duurzamere productie. Stevia wordt steeds meer gebruikt en (niet-gecertificeerde) palmolie steeds minder.

Opvallende afwezige

Tot slot nog één opvallend ding: de (op Instagram) zo hippe freakshakes hebben we op Sigep niet gespot. Neemt de hype alweer af of doen Italianen er gewoon niet aan mee?

Vakblad ijs! is ook te volgen via Twitter en Facebook. Daar hebben we veel afbeeldingen van Sigep 2018 gepost. In de komende papieren editie van Vakblad ijs! staat ook een uitgebreid verslag van Sigep 2018.

Lees ook
Sigep 2019: noviteiten in de details

Sigep 2019: noviteiten in de details

Dit jaar vindt de ijsbeurs Sigep voor de 40e keer plaats in het Italiaanse Rimini, van 19 t/m 23 januari. De beurs is door de jaren heen veranderd naar een ontmoetingsplek waar naast ijs ook veel inspiratie op het gebied van brood, banket, chocolade en koffie kan worden opgedaan. Op de eerste dag van Sigep zijn we nog niet heel veel nieuwe dingen tegengekomen....

Cargill lanceert chocoladeconcept Veliche Gourmet

Cargill lanceert chocoladeconcept Veliche Gourmet

Cargill heeft het chocolademerk Veliche Gourmet, gericht op ambachtelijke afnemers, vorige week gelanceerd in Nederland. Op de Horecava-beurs in Amsterdam presenteerde het bedrijf voor het eerst diens aan het Nederlandse publiek. Veliche Gourmet Cargill maakt al langer Belgische chocolade onder het merk. Tot dusver was het beschikbaar in België,...

Twee redenen om naar Sigep te gaan

Twee redenen om naar Sigep te gaan

Komende zaterdag gaat de ijsbeurs Sigep van start. Van 19 tot en met 23 januari staat het Expo Center in Rimini, Italië niet alleen in het teken van ijs, maar er is veel inspiratie op het gebied van brood, banket, chocolade en koffie. Want Sigep is de laatste jaren meer dan een ijsbeurs. Ook deze veertigste editie laat zien hoe verschillende vakgebieden...