Partnerbijeenkomst Food Innovation Academy

Partnerbijeenkomst Food Innovation Academy _PB

De Partnerbijeenkomst van de Food Innovation Academy (FIA) vond op 9 mei plaats in het in aanbouw zijnde pand aan de Industrieweg waarin het ‘praktijk- en inspiratiehuis voor food’ wordt gevestigd in Vlaardingen. Ruim tachtig geïnteresseerden – die zo’n veertig ondernemingen, onderwijsinstellingen, overheidsinstanties en andere foodpartijen vertegenwoordigen – waren aanwezig. "De foodbranche begint het potentieel van de FIA te zien en wil deze graag benutten", concludeert FIA na deze bijeenkomst. 

Het doel van de Partnerbijeenkomst was de huidige FIA-partners – zo’n 25 in totaal – en andere geïnteresseerden bij te praten over de stand van zaken van de bouw van het pand waarin de FIA wordt gehuisvest. Daarnaast wilde de organisatie de partners prikkelen om door te gaan met het zetten van de laatste benodigde stappen om tot voltooiing te komen. Funding, maar ook het leveren van diensten en machinerieën, blijft nodig. Sinds oktober 2018, toen de betrokkenen voor het eerst een kijkje konden nemen in de (ver)nieuwbouw, is er veel gebeurd. Zo is het gebouw bouwtechnisch klaar en kan het inrichten beginnen.

De FIA wil een oplossing bieden voor het tekort aan kundig personeel op de werkvloer. In het samenwerkingsverband zijn bedrijfsleven, onderwijs en overheid vertegenwoordigd. Zij trekken gezamenlijk op in de realisatie en invulling van dit praktijkhuis voor food. Insteek is om middels de FIA  jongeren te triggeren te kiezen voor een beroep in de voedingsmiddelensector. Verder wordt de FIA gebruikt voor innovatie en onderzoek voor en door de betrokken partners. Een laatste doel is imagobevordering van de foodbranche.

Indeling gebouw

Op de begane grond komt een horecaconcept wat een visitekaartje moet worden voor de foodsector. In deze try & taste-ruimte met restaurant, workshopruimte en vergaderzalen, ontmoeten bedrijven elkaar, worden productpresentaties gegeven en kunnen studenten hun kennis en kunde tonen. Er komt een professionele open keuken waar de leerlingen zij aan zij met professionals aan de slag gaan en hun producten laten proeven.

In de proeffabriek op de eerste etage leren studenten hoe ze de techniek van de praktijk toe kunnen passen. Op deze etage worden allerlei stand alone-machines, afkomstig uit de productie van de diverse foodbedrijven die zijn aangesloten bij de FIA, opgesteld. Studenten kunnen zelf aan de knoppen draaien en leren hoe dergelijke processen werken. Denk aan een afvulunit, vleescutter, worstvulmachine, groentesnij-apparaat, beslaglijn, ijsmachine, pasteuriseerketel, detilleer- en bierbrouwtechnieken, en ga zo maar door. Het bakkerijdeel – brood, banket, chocolade – wordt gevestigd in het FIA Baking Center, bovenin het naastgelegen magazijn van Royal Steensma. Een luchtbrug verbindt dit deel met het FIA-gebouw.

Op de tweede etage komen diverse laboratoria: een microbiologisch lab, een chemisch lab en een sensorisch lab. Zowel het bedrijfsleven als mbo- en hbo-studenten doen hier praktisch en toegepast onderzoek en creëren innovaties. Lijntjes naar de academische wereld worden gelegd.

De derde en hoogste etage biedt ruimte aan een workshop-/demokeuken, een auditorium voor zo’n honderd personen en vergaderruimten. Ook is er een ruimte voor studenten die vroegtijdig de school hebben verlaten en via de Food Innovation Academy weer aan de slag kunnen. Voor deze herintreders wordt een speciaal programma ontwikkeld. Het onderwijs en het betrokken bedrijfsleven met alle bijbehorende faciliteiten zitten hiermee op één plek, in Vlaardingen. In totaal komen er op termijn zo’n 500 studenten onder één dak.

In september starten de eerste studenten in het FIA-pand. Partijen die deelnemen aan de FIA zijn te vinden op de website.

Dossiers
Lees ook
Bakery Institute breidt aanbod ijscursussen uit

Bakery Institute breidt aanbod ijscursussen uit

Komend najaar breidt het Bakery Institute het cursusaanbod op het gebied van ijsbereiden uit. De plannen liggen er al langer. Bakery Institute heeft de ingrediënten voor ijsbereiders en de expertise al in huis. Zo zitten de cursussen ‘Delizioso Gelato’ en ‘IJstaarten’ al langer in het aanbod. Nu het IJscentrum in Wageningen stopt, wordt er vaart gezet...

Albert Heijn koopt online gezondheidsplatform FoodFirst Network

Albert Heijn koopt online gezondheidsplatform FoodFirst Network

Albert Heijn neemt het 'Netflix van gezond eten en leven' FoodFirst Network over. Op het lifestyleplatform krijgen betalende abonnees tips en advies over voeding, bewegen, slaap en ontspanning. Bekende gezichten van het platform zijn Rudolph van Veen en Irene Moors. De Hoogleraren Jaap Seidell en Hanno Pijl ondersteunen het initiatief.

Nederlanders kopen het liefst in een fysieke winkel

Nederlanders kopen het liefst in een fysieke winkel

Ruim driekwart van de Nederlanders koopt het liefst in een fysieke winkel. Dat blijkt uit internationaal onderzoek in opdracht van Mood Media. Tegelijkertijd signaleert het GfK een groei van het aantal online bestedingen. In het eerste halfjaar van 2018 werd 25% van alle bestedingen aan producten en diensten online gedaan. Food is zelfs de sterkst...