Omzet voedsel met keurmerk in vier jaar verdubbeld

Keurmerken_top keurmerken milieu centraal

In vier jaar tijd is de omzet aan voeding met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk voor duurzaamheid in de Nederlandse supermarkten meer dan verdubbeld. Dat meldt onderzoeksbureau IRI naar aanleiding van de publicatie van de meest recente Monitor Keurmerken Retail

In 2014 gaven Nederlandse consumenten €1,9 miljard uit aan duurzame voeding met een keurmerk, in 2018 was dit opgelopen naar ruim €4,1 miljard. Producten met een duurzaamheidskeurmerk maken inmiddels 17 procent uit van het totale supermarktaanbod. Vooral in vis (70 procent), eieren (67 procent) en vleeswaren (41 procent) is het aandeel producten met keurmerk groot. "In deze categorieën is duurzaamheid de standaard geworden, en niet langer een segment voor bewuste kopers," aldus IRI. Keurmerkloos wordt de uitzondering.

Het Beter Leven Keurmerk kende vorig jaar de grootste groei (25 procent); de omzet van BLK-producten bedraagt inmiddels €1,8 miljard. Voor een niet onbelangrijk deel is dat toe te schrijven aan de BLK-eieren: het reguliere scharrelei verdwijnt uit de schappen ten gunste van BLK-eieren. 

Van al het vlees draagt inmiddels 30 procent een keurmerk, met varkensvlees als koploper met 93 procent. Kip en rund met keurmerk hebben een aandeel van respectievelijk 22 procent en 11 procent. In zuivel en groente en fruit komen er naast biologisch nieuwe keurmerken bij, zoals On the Way to PlanetProof. Op vis en zeewierproducten kan behalve MSC ook het ASC-keurmerk prijken.

In de Monitor Keurmerken is de omzet van alle supermarkten meegenomen, behalve van Aldi en Lidl, voor producten met de onafhankelijk geborgde keurmerken: ASC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance en UTZ.

Bron: Foodlog

Lees ook
Duurzame chocolade tijdens Chocoa 2019

Duurzame chocolade tijdens Chocoa 2019

Deze week, op 20 februari, Chocoa 2019 van start. Tijdens deze zevende editie staat de Beurs van Berlage vijf dagen lang in het teken van chocolade. Bezoekers maken kennis met de hele keten en kiezen de beste 'hot chocolate' van de wereld. Chocoa duurt tot en met 24 februari.  20, 21 en 22 februari staan in het teken van beurs, congres en seminars,...

Consumenten kiezen steeds meer voor gemak

Consumenten kiezen steeds meer voor gemak

Het aantal Nederlandse consumenten dat buiten de deur eet, groeit fors. Dat blijkt uit de omzet van foodservicebedrijven. Die steeg in 2018 met 5,5% naar een recordomzet van meer dan €20 miljard, meldt het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Volgens het instituut waren de volle terrassen van 2018 illustratief voor de groeiende...