Nederlandse bedrijven gebruiken steeds meer duurzame cacao

cacao

Nederlandse cacaoverwerkende bedrijven kopen steeds meer duurzame cacao. Het aandeel steeg van 21 procent in 2014 naar 30 procent in 2016. Dat blijkt uit een enquête onder 289 cacaoverwerkers van het CBS,  in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

De Nederlandse cacaoverwerkers kochten in 2016 600 miljoen kilo cacaobonen en 100 miljoen kilo cacaoproducten voor verwerking. Nederland is een belangrijke importeur van cacaobonen. Een vijfde van de cacaobonen die op de wereldmarkt komen, wordt door Nederland geïmporteerd.

Duurzaamheidskeurmerk

De deelnemers aan de enquête bedrijven gaven aan 85 tot 95 procent van de totale hoeveelheid cacaobonen en 45 tot 55 procent van de totale hoeveelheid cacaomassa, -boter en –poeder in Nederland te verwerken. Ongeveer 60 procent van alle eindproducten die in de supermarkt te vinden zijn, is van een van deze bedrijven afkomstig. Volgens het CBS geeft de enquête daarom een goed beeld.

Van de bedrijven gaf 8 op de 10 aan cacao met een duurzaamheidskeurmerk in te kopen. Bij 60 procent was dit een erkend duurzaamheidskeurmerk, zoals UTZ, Rainforest Alliance, Fairtrade/Max Havelaar of Organic/biologisch.

Verschillen per bedrijfstak

Het aandeel van de duurzaam gecertificeerde cacao verschilt per bedrijfstak. Bedrijven die cacaobonen verwerken tot halfproducten als cacaomassa, cacaoboter en cacaopoeder,  gebruikten in 2016 bijna 30 procent. Chocoladeproducenten en bakkerijen hadden een aantal van ongeveer 45 procent. Uit de cijfers van het CBS blijkt dat vooral de grotere bedrijven erkend duurzame cacao inkopen.

Van de bedrijven in Nederland die cacao verwerken tot levensmiddelen gaf 27 procent aan dat ze in 2016 uitsluitend erkend duurzaam gecertificeerde cacao inkochten.

Het CBS onderzocht ook via welke kanalen de levensmiddelen waarin cacao is verwerkt bij de consument terechtkomen. Hiervan werd 70 procent geëxporteerd en een kwart kwam in een Nederlandse supermarkt terecht. De cacao in de levensmiddelen voor supermarkten bestond in 2016 voor 86 procent uit duurzame cacao.

Meer over
Lees ook
Easyfairs ‘Onderneming van het Jaar’ in België

Easyfairs ‘Onderneming van het Jaar’ in België

De moederorganisatie van Easyfairs Evenementenhal – het Belgische Easyfairs – is uitgeroepen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018 in België. Deze award wordt al sinds 1996 uitgereikt aan de ‘absolute elite’ van de Belgische bedrijfswereld. Een onafhankelijke jury van specialisten kende de award toe op basis van criteria als strategische focus, innovatie,...

Startende ondernemers onbekend met aftrekposten

Startende ondernemers onbekend met aftrekposten

Veel startende ondernemers zijn niet op de hoogte van de aftrekposten waarvan zij gebruik kunnen maken. Zo weet één op de drie startende ondernemers niet welke autokosten zij zakelijk kunnen aftrekken. Ook checkt vier op de tien ondernemers niet op welke aftrekposten zij recht hebben. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van de Belastingdienst onder...

Innovatie en duurzaamheid op het Food & Nutrition event

Innovatie en duurzaamheid op het Food & Nutrition event

Verpakkingen die reageren op hun inhoud, nieuwe conserveertechnologieën, sla in stapelbedden en de toekomst van het voedingsadvies. Dit is slechts een kleine greep uit de onderwerpen die op het Food & Nutrition Evenement op 6 november in Utrecht aan bod zullen komen. Wat zijn de kansen van personalised nutrition voor je bedrijf? Hoe kun je het...