Meesterijsbereider Hans Kennis runt drie bedrijven in ijs en chocolade. Zelfs in de winter heeft hij werk, eigenlijk meer dan hij zelf verwachtte. Wat verklaart zijn succes?

In ieder geval een deel van het succes kan verklaard worden door samenwerking met ondernemers en consumenten. Zo leidt de samenwerking met de koks van restaurants in de regio tot nieuwe smaakcombinaties. “Soms hele gekke. Zo hebben we een olijfolie-ijs ontwikkeld, tomaten-ijs, wortel met citroengras en zelfs ketjap. Maar voor de salons wordt het zo gek niet hoor.”

Toch ontwikkelt Hans ook daar steeds nieuwe smaken. Al dan niet met hulp: “Elk jaar komt een groep leerlingen van het Rythovius College in Eersel naar de ijskeuken. Ik laat ze een dag lang van alles proeven en geef uitleg. Vervolgens gaan ze in groepjes zelf een ijsje ontwerpen. De twee beste komen in de ijssalon en dan mag het publiek een week lang stemmen. De winnaar krijgt uiteindelijk vijf liter ijs.”

Hans noemt dit een typisch voorbeeld van zijn win-win-samenwerkingen. “Scholieren worden warmgemaakt voor het vak, ze snappen beter wat er allemaal komt kijken bij het maken van ijs. Ik krijg meer toeloop naar de winkel vanwege alle vrienden en familie die willen proeven en stemmen. Zo maak ik in ieder geval acht fans en een fan vermenigvuldigt zichzelf zeg ik altijd.”

Om dezelfde redenen organiseert Hans ook één keer per jaar een wedstrijd onder het publiek. “Wat zou jouw favoriete ijsje zijn? Daar krijgen we ruim 650 inzendingen op binnen, dat is toch fantastisch? Ik kies er tien uit, nodig de inzenders met hun familie uit in de ijskeuken om te komen proeven. De beste drie liggen daarna in de ijssalon en daar bepaalt het publiek wie de winnaar is. Die ontvangt vervolgens een jaar lang gratis ijs.”

Nou zat Hans zoals gezegd al niet om ideeën voor smaken verlegen, maar toch komt er via deze wedstrijden af en toe echt een nieuwe smaak uit die in het assortiment wordt opgenomen. “De pokebowl – kokos met aardbei en chocolade variegato – was een idee van een scholier en dat is echt een heel goed ijsje geworden.”

Altijd op de hoogte blijven?