‘Kwalitatief ijs, met een sociale impact’

11 juni 2020 Christiaan van Beemen
Foto: Christiaan van Beemen

Als scheepsmanager proefde Haico Halbesma, alias Johnny, overal ter wereld ijs. Met de inspiratie die hij tijdens zijn reizen opdeed, opende hij een jaar geleden zijn ijssalon Johnny´s Gelato in Monnickendam. In april volgt een tweede filiaal in Zandvoort, met hetzelfde concept: “Kwalitatief ijs, met een sociale impact.”

Toen hij voor zijn beroep nog de wereld overvoer, kwam Halbesma vaak in Zuid-Amerika. Daar was hij onder de indruk van de verse vruchten die lokale ijsbereiders gebruikten. In het Midden-Oosten proefde Halbesma ijs dat werd gemaakt met geitenmelk en in Azië zag en proefde hij dat melkproducten grotendeels werden weggelaten.

Anders dan anderen

“Ik had jarenlang ijs gegeten in al die landen”, zegt Halbesma. “Er kwam een moment dat ik dacht: Ik ga een eigen ijsconcept bedenken. En ik ga het anders dan anderen doen. Ik hou van basissmaken, ik wil het fruit in het ijs kunnen proeven. In Nederland zijn er veel mooie ijssalons, maar de meerderheid maakt het ijs niet zelf.”

Dat Halbesma wel zijn eigen ijs zou gaan bereiden stond buiten kijf. Om zijn ideeën zo goed mogelijk in de praktijk te brengen moest hij opnieuw op reis: naar Italië voor een opleiding tot ambachtelijk ijsbereider. In Italië leerde Halbesma de kneepjes van het vak en werd hij voorbereid op het openen van zijn eigen salon. Maar voordat het zover was had Halbesma nog een belangrijk actiepunt: het vinden van een locatie voor het bereiden en verkopen van zijn ijs.

Meer weten over Haico Halbesma en zijn ijssalon Johnny's Gelato? Lees dan het complete artikel online of in Vakblad IJs! editie 49. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af en betaal het eerste jaar slechts 39,99 excl. btw.

Altijd op de hoogte blijven?