Julien Limbach wint Belgische editie Gelato Festival Challenge

Julien Limbach_Gelato Festival Challenge_foto Carpigiani Benelux

Foto: Carpigiani Ambachtelijk Benelux

Tijdens de Horeca Expo in Gent vond de Belgische editie van de Carpigiani Gelato Festival Challenge plaats. Julien Limbach van Gelato Giuliano won deze wedstrijd. Ook studenten gingen de strijd aan. Hier veroverde Forlano Matteo de titel.

De professionals gingen als eerste de strijd met elkaar aan. Op 22 november draaiden zo’n dertig finalisten live hun ijs voor de vakjury. Julien Limbach van de Antwerpse IJssalon Gelato Giuliano won met zijn porcini-oliva nera-pistacchio, ijs van eekhoorntjesbrood, zwarte olijven en pistachenootjes. Jimmy Patte van Bouboule Brussel behaalde de tweede plaats met Kulfi, ijs met pistache, amandel, rozenwater en groene kardemom. Melanie Soenen van Madame Jeanne Ichtegem maakte het podium compleet met haar pittige chocolade.

De vakjury had een Nederlands tintje met Meesterpatissier en Meesterijsbereider Hidde de Brabander (manager IJscentrum), Meesterijsbereider Arco Kruijk (Debic) en Bas van Haaren (beiden gastdocenten van het IJscentrum).

Boswandeling

"Als chef-kok hou ik van de juiste balans: zout, zoet, kruiden, een 'pofke' en een krokantje", zegt Julien Limbach over zijn ijs. "Ik ga altijd voor echte hoevemelk als basis en van daaruit ga ik verder. Voor deze creatie kun je best gewoon je ogen sluiten en een boswandeling maken. Dan ben je helemaal mee. Vandaar ook mijn keuze om dat eekhoorntjesbrood te verwerken. Dat in combinatie met de zwarte olijven en de pistaches maakt het zo uniek. Stuk voor stuk ben ik voor topproducten gegaan. Ik ben bewust in mijn presentatie niet voor te veel tierlantijntjes gegaan. Maar wel voor wat rock'n roll. Dat ben ik en dat is belangrijk in een kampioenschap als dit. Je ziet het wel."

Studenten

Forlano Matteo_Gelato Festival Challenge_foto Carpigiani

Foto: Carpigiani Ambachtelijk Benelux

Twee dagen later was het de beurt aan de studenten. Helaas waren hierbij last minute een handvol afzeggingen door Covid-besmettingen, waardoor er uiteindelijk maar 13 finalisten waren. Succes was er voor de Hotelschool Gent. Studenten van deze school wisten zowel het goud als het brons binnen te halen. Forlano Matteo behaalde de eerste plaats met Cuberdon ijs en Senne De Clerq werd derde met Glace Tropicale. De tweede plaats ging naar Melanie Verbruggen en Tatiana de Vleesschouwer, studenten Coovi Brussel met Tarte Tatin-ijs.

Cuberdons

"Ik ben heel blij; voor mezelf én voor de school", reageert Forlano Matteo. "Neen, ik had dit niet verwacht. Ook al heb ik alles gegeven. Ik heb gewerkt met cuberdons. Logisch hé als je uit Gent komt!? Omdat cuberdons zeer zoet zijn, voegden we ook cassis toe om wat zuur als tegengewicht te geven. Toen we dit ijs uitprobeerden in de les, wisten we direct dat dit de smaak zou worden voor het kampioenschap. Het is super lekker. Deze overwinning smaakt naar meer. Volgend jaar kom ik zeker terug om mijn titel te verdedigen."

Lees ook
Een kijkje achter de schermen van de Grand Prix Gelatissimo

Een kijkje achter de schermen van de Grand Prix Gelatissimo

Van 5 tot en met 9 februari 2022 vindt in Stuttgart de vierde editie van de Grand Prix Gelatissimo plaats. Gelatissimo is een vakbeurs voor ijs ten noorden van de Alpen. Marco Levati, de initiator van de ijscompetitie die tijdens de beurs plaats zal vinden, geeft met een kijkje achter de schermen. Hoe is de wedstrijd tot stand gekomen, wie zit er in...

Carpigiani Gelato Festival Challenge komt weer naar België

Carpigiani Gelato Festival Challenge komt weer naar België

Na twee jaar keert de Carpigiani Gelato Festival Challenge terug naar België. Op 22 en 24 november gaan professionals en junior ijsbereiders live de strijd aan voor de Belgische titel tijdens Horeca Expo in Gent. De afgelopen twee jaar was dit vanwege corona niet mogelijk.

Verhoog je omzet met verkoop voorverpakt ijs

Verhoog je omzet met verkoop voorverpakt ijs

Ice This Day is op 14 september dit jaar afgetrapt met een workshop over het opbouwen van je eigen merknaam en klantenkring. Hierop volgend deelt Jochem Neyens, de Belgisch-Limburgse eigenaar van De Potter & Oma’s IJs, zijn tips en ervaringen over hoe hij zijn bedrijf liet groeien door de verkoop van bekers ijs bij lokale supermarkten.