Innovatieve ijssalon De Potter

14 november 2018

In het Belgische Bree is ijssalon ‘De Potter’ niet meer weg te denken. Het begon allemaal bij een pottenbakker, zijn verliefde dochter, Italiaanse vrienden en de passie voor ambachtelijk ijs maken. Nu staat informaticus Jochen Neyens aan het roer. Hij doet er alles aan om de ijssalon te laten evolueren.

Succesverhaal

In 1926 werd Lieske, de dochter van dorpsslager Jan Damiaans verliefd op Henri Grégoire. Samen gingen zij naar Luik en ze openden er een kleine supermarkt. Lieske en Henri wilden zich onderscheiden van andere winkels in de buurt, daarom ging Lieske met ijs experimenteren. Dit ijs was gelijk een succes. In 1948 verhuisden de twee naar Bree en openden daar de nog steeds bestaande ijssalon ‘De Potter’.

Jochen Neyens

In 2008 nam Jochen Neyens de ijssalon over. Hij tilde de zaak naar een hoger niveau door onder andere meerdere vestigingen te openen. Daarnaast heeft Neyens de selectie van ijssmaken aangepast en uitgebreid. Ook realiseerde hij een webshop en website. Zo wil Neyens van De Potter een van de beste ijssalons in België maken. “Ik heb De Potter benaderd vanuit een visie als ondernemer en zag hier zo veel potentieel in de streek. Uitbreiding is vanaf het begin ook mijn doel geweest, al moet je er wel steeds voor zorgen dat de basis goed zit vooraleer je verder kan.” aldus Neyens. Meer weten?

Jaar rond

“Een van de struikelblokken waar elke ijssalon mee te kampen heeft, is dat ijs maken heel seizoensgebonden is. In de zomer draai je op volle toeren, terwijl je er in de winter nauwelijks van kan overleven.” Neyens heeft de ijssalons op verschillende manieren uitgebreid. Een van de vestigingen is nu ook een brasserie, de ander wordt uitgebreid met chocolade. Neyens kan zijn personeel nu het jaar rond een job bieden.

Meer weten over ijssalon 'De Potter'? Lees dan het complete artikel in Vakblad IJs - editie 43. Nog geen abonnee? Vraag hier één gratis nummer aan.

Altijd op de hoogte blijven?