Nieuws

IJskeuken met melk van eigen koeien

De Vaaij Ondernemers Club (VOC) heeft sinds vorig jaar een nieuwe studiegroep: speciaal gericht op boerderij- en zuivelbedrijven. Acht deelnemers zijn er nu, die inmiddels tweemaal bij elkaar zijn geweest. Een van de gastvrouwen was Hanneke Kleverkamp, die op de Rosahoeve in Raalte sinds vijf jaar haar eigen ijs draait – met melk van eigen koeien uiteraard.

Koe zien plassen

Naast het woonhuis is een ijssalon gebouwd met een bijbehorend terras aan de voorkant. In juli en augustus is de ijssalon iedere dag geopend; in het voor- en naseizoen vier dagen per week. “En als het mooi weer is iets vaker”, aldus Hanneke. “Op zondag mogen mensen hier ook in de stallen kijken. Mensen willen graag aan hun kinderen laten zien waar melk vandaan komt.” Samen met haar schoonmoeder verzorgt ze bovendien regelmatig kinderfeestjes en rondleidingen op de Rosahoeve.

Diepgevroren aanleveren

Hanneke vindt het leuk om met smaakcombinaties te experimenteren. “Ik maak bijvoorbeeld zelf de arretjescake die we bij de koffie serveren in onze ijssalon. Later ben ik daar ook ijs van gaan draaien: wat goed smaakt bij de koffie, is ook lekker in een hoorntje.” Melk komt uit de tank op het erf van de boerderij. Hanneke pasteuriseert dit zelf. Slagroom koopt ze in bij FrieslandCampina en het fruit komt van het fruitteeltbedrijf van een zwager en schoonzus.”

Het ijs van de Rosahoeve wordt vooral verkocht aan dorpsgenoten en via mond-tot-mondreclame. Ook verkoopt Rosahoeve aan boerderijwinkels, campings en horeca in de regio in afgevulde bakjes voor één persoon of bakken van een liter. “Op die manier kan ik het beste mijn eigen kwaliteit garanderen en bewaken.”

VOC-groep

Ze is benieuwd hoe andere ijsbereiders hun zaak runnen, maar heeft gemerkt dat een ijssalon bij een zuivelboerderij niet te vergelijken is met een ijssalon in de stad. “Daar komen mensen langs, bij mij komen mensen echt aan. Ook qua omzet is dat een totaal ander verhaal.” Des te leuker vindt ze het, dat er een VOC-groep is opgericht speciaal voor boerderij- en zuivelbedrijven. Zelf is ze vooral op zoek naar nieuwe smaken, tips voor het werken met personeel en manieren om (social) media voor je bedrijf in te zetten. “Daaraan wil ik best jaarlijks een bepaald budget uitgeven.”

Al met al is de keuze voor een ijssalon naast de boerderij van haar familie Hanneke uitstekend bevallen: “IJs is een fantastisch product!”

Lees het volledige artikel in vakblad IJs nummer 1. Nog geen abonnement? Abonneer nu via: www.vakbladijs.nl/abonneren.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *