IJscentrum start met speciale horecatraining

Ijsbereiden in horeca_foto IJscentrum

Foto: IJscentrum

Het IJscentrum start in februari met een serie tweedaagse trainingen IJsbereiden in de horeca. Tijdens deze cursus leren chefs zelf hun ambachtelijk ijs bereiden, zodat ze hun gasten een huisgemaakt ijsdessert kunnen aan bieden.

Als chef in de keuken ben je dagelijks bezig met het bereiden van geluksmomenten voor je gasten. Het nagerecht is als afsluiter van het diner bepalend voor het totale belevingsoordeel van de gasten. Het dessert moet top zijn, ook het ijs.

Cursus IJsbereiden in de horeca

Met de cursus IJsbereiden in de horeca leert de chef alles over ijs maken; zowel ijs op basis van melkbestanddelen als vruchtenijs. De cursus richt zich specifiek op de bereiding van ijs in de restaurantkeuken. Er wordt dus met apparatuur en recepturen gewerkt op schaalgrootte, zoals in de restaurantkeuken gebruikelijk is.

Naast de basiskennis van de beide ijssoorten, is er veel aandacht voor de receptuurbalans. Mondgevoel en smeltgedrag zijn bepalend voor de smaakbeleving. Voor het volgen van deze cursus is een vooropleiding niet nodig. Wel moeten deelnemers bekend zijn met de professionele hygiëneregels in de keuken. Daarnaast is werkervaring in de keuken een pre. De cursus wordt afgesloten met het certificaat IJsbereiden in de horeca.

De tweedaagse cursus vindt plaats op diverse data in februari en maart. Hidde de Brabander en Jacques Vos verzorgen deze cursus in het IJscentrum, gevestigd in de Food Innovation Academy in Vlaardingen.

Bekijk hier het cursusoverzicht van het IJscentrum.

Dossiers
Lees ook
Detailhandel en horeca verwachten verslechtering economisch klimaat

Detailhandel en horeca verwachten verslechtering economisch klimaat

De detailhandel en de horeca verwachten dat het economisch klimaat de komende maanden gaat verslechteren.Over de verwachte omzet en personeelssterkte zijn deze ondernemers per saldo nog wel positief, maar minder dan in voorgaande jaren. Dat blijkt uit de Conjunctuurenquête Nederland van het CBS.

MOBIAN helpt lokale horeca met bestelwebsite voor kant-en-klaar foodboxen

MOBIAN helpt lokale horeca met bestelwebsite voor kant-en-klaar foodboxen

Onder de naam MobiMeal zet mobiliteitsplatform MOBIAN haar boekingssoftware in voor lokale restaurants, cateraars, traiteurs, bakkers of slagers die noodgedwongen moeten sluiten vanwege het coronavirus en hun toevlucht zoeken in maaltijdbezorgingen. MOBIAN wil lokale horeca helpen om kant-en-klare foodboxen op bestelling te kunnen verwerken en bezorgen.

'Open je ijssalon alléén als je aan de richtlijnen van het RIVM kunt voldoen'

'Open je ijssalon alléén als je aan de richtlijnen van het RIVM kunt voldoen'

De horeca is op last van de overheid tot 6 april gesloten, maar mag wel fungeren als afhaalgelegenheid. In eerste instantie adviseerde de Vereniging Ambachtelijk IJscentrum de ijssalon om te sluiten tot 6 april. Maar vanwege deze aanvullende maatregelen nuanceert de vereniging het standpunt. “Open je ijssalon alléén als je zeker weet dat je aan de richtlijnen...