IJscafé Holland doet de dingen graag een beetje anders

9 mei 2019

IJscafé Holland bestaat deze zomer tien jaar en heeft vanaf het begin goed gelopen. De drie nominaties voor de ijssalon van het jaar en twee overwinningen in de Gouden Spatel getuigen hier van.

Winter

Bij IJscafé Holland kunnen klanten kiezen uit ruim twintig ijssoorten en daarnaast is er ijstaart, gebak en chocolade. Is dat de reden dat voor de naam ijscafé is gekozen? “IJssalon vind ik saai”, aldus Petra Holland. “We mogen graag dingen een beetje anders doen. Daarom hebben we voor ijscafé gekozen. We doen immers meer dan ijs alleen; en zijn ook in de winter geopend.”

De meeste ijssalons zijn ’s winters dicht: enerzijds om even bij te komen van het zomerseizoen en anderzijds omdat ze anders te weinig omzet draaien. Bij IJscafé Holland komen mensen vaker voor een kop koffie of thee. We hebben in de winter meer tijd om de mensen te vertroetelen. We bieden dan minder soorten ijs aan. De echte ijsliefhebber weet ons het hele jaar door te vinden. We redden het in de winter dankzij ons brede aanbod: we hebben zoveel meer dan alleen ijs.”

Productie

Het succes heeft het stel te danken aan kwaliteit en aandacht. Ze verkopen ambachtelijk ijs, gemaakt van verse melk afkomstig van Udense melkkoeien. “We krijgen de melk rauw, recht uit de uier. De pasteurisatie en de rest van het proces doen we hier zelf. Dat is meer gedoe en daarom kostbaarder, maar de echte ijskenner proeft het verschil. Bovendien helpen we op deze manier een lokale boer.”

Voor het ijs gebruiken ze verse ingrediënten. Het IJscafé heeft inmiddels 120 smaken ontwikkeld. “De smaken rouleren we. Op onze website hebben we een digitale ijsvitrine en kun je zien welke smaken we dat moment verkopen. Het populairst zijn vanille, aardbeien, citroen en yoghurt. Juist omdat we nog weleens smaken wisselen, proberen we mensen aan te moedigen nieuwe smaken te proberen. We hebben nu bijvoorbeeld mascarpone vijg in de vitrine.”

Nieuwe smaken ontwikkelen is belangrijk, vindt Ron. “Daarmee kun je je onderscheiden. Ideeën doe ik op door bijvoorbeeld naar supermarkten te kijken. Wat gebeurt daar? Ook leveranciers geven tips over trends. Vorig seizoen was gember hip, en de karamel-zeezout doet het al een tijd goed. Dit jaar wordt meer gedaan met vijgen en noten.

Meer weten over het succes van IJscafé Holland ? Lees dan het complete artikel van Naomi Heidingan in Vakblad IJs 2-2019. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee proefnummers aan.

Altijd op de hoogte blijven?