IJs van Bakker van Helden

bakkerij van helden_bib 3-2019

Foto: Oscar van der Wijk

Bakker van Helden is al bijna zestig jaar gevestigd in Middelharnis. Door continue in te spelen op de wensen van de klant doen Peter en Selma van Helden goede zaken op het dunbevolkte eiland Goeree-Overflakkee. “Jongeren kopen geen gebak, wel ijs.”

Peters ouders Maarten en Elly van Helden startten het banketbakkersbedrijf in 1961. In 2000 namen Peter en Selma het bedrijf over. Ze besloten vrijwel direct om hun assortiment uit te breiden met vers ijs. Volgens Peter een logische beslissing. “In de koude maanden verkopen we veel chocolade. Maar na Pasen, als het weer warmer wordt, daalt die verkoop. We gingen op zoek naar een product dat ons door de zomerdip kon helpen.”

IJs past goed in het productieproces. “Veel van de grondstoffen die we voor het ijs gebruiken waren al aanwezig in de bakkerij, zoals melkproducten voor de basis, smaakpasta’s en fruit. En ik zag overeenkomsten in de manier van werken. Een ijsbereider moet snel en hygiënisch werken, dat was ik al gewend als banketbakker.”

De veranderende doelgroep was ook een goede reden. De stranden en polders van Goeree-Overflakkee trekken een toenemend aantal toeristen naar het eiland. “Die nemen geen gebak mee naar de caravan”, zegt Peter, “maar ze komen wel graag een ijsje eten.” Ook jongeren verkiezen ijs boven de traditionele patisserieproducten, die vooral door de oudere generatie worden gekocht.

Kruukplaetjesijs

kruukplaetjesijs_van helden_BIB 3-2019

Foto: Oscar van der Wijk


Peter wilde het ijs zelf maken. Hij kocht een professionele ijsmachine en -vitrine en volgde de cursussen IJsbereider en Gespecialiseerd IJsbereider bij het IJscentrum in Wageningen. Naast bekende smaken als vanille en aardbei, creëerde Peter nieuwe recepten, vaak geïnspireerd door lokale specialiteiten. Bijvoorbeeld zijn kruukplaetjesijs, een van de populairste smaken.

Vooral tijdens de eerste warme dagen weten de klanten het ijs van de bakker te vinden. Toch ging de verkoop niet snel genoeg voor Peter. “Vers ijs is het lekkerst. Als je vaak vers ijs wilt draaien moet je zorgen voor voldoende doorstroom. Daarom verkopen we het ijs niet alleen in de winkel, maar hebben we ook een ijskar gekocht, waarmee we op markten en braderieën staan. We dachten: als er niet voldoende mensen naar ons toe komen, gaan wij wel naar hen toe.”

Meer weten over Peter en Selma en hun Bakkerij van Helden? Lees dan het complete artikel van Christiaan van Beemen in Vakblad IJs 46-2019 of Bakkers in bedrijf 3-2019. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af op Vakblad IJs! of op Bakkers in bedrijf!

 

Lees ook
IJs en oliebollen, een gouden combinatie

IJs en oliebollen, een gouden combinatie

Paul Homan van Paul’s IJs uit Almere is ruim 20 jaar actief binnen de horeca-/ ijs-/ bakkerijbranche waarvan de laatste 10 jaar met een ijssalon en mobiele ijswagens. “In mijn jeugd bakten mijn neven altijd al oliebollen voor hun supermarkt in Amsterdam en boekten daar enorm succes mee”, vertelt Homan. “Dit is mij altijd bij gebleven en daarom heb ik...

Jacques Vos de grote verbinder van de branche

Jacques Vos de grote verbinder van de branche

De ambachtelijke ijsbranche maakte de afgelopen decennia een enorme ontwikkeling door. Een sector die negatief in beeld was en worstelde met haar identiteit, groeide uit tot een professionele en kwalitatief hoogstaande bedrijfstak. Een van de belangrijkste redenen voor deze groei is de kennis van het ambacht. En hierin speelde Jacques Vos op veel manieren...

Meer online gemak én meer persoonlijk contact bij Laan Heiloo

Meer online gemak én meer persoonlijk contact bij Laan Heiloo

Laan Heiloo zette de afgelopen tijd in op digitalisering zonder het persoonlijke contact te verliezen. “Door online meer te bieden, hebben we meer ruimte gekregen voor persoonlijk advies.”