IJs: de trends van dit moment

Ijs_Pricewise_niet gebruiken!

Partnercontent

De ontwikkelingen in ijsland volgen elkaar snel op. Consumenten bestellen steeds vaker ijs in de ijssalon voor een complete smaakervaring. Het gaat niet alleen meer om de smaak, maar ook om de beleving die eromheen zit, de presentatie. Het totaalplaatje is cruciaal voor verkoop. We zetten de belangrijkste trends van dit moment voor je op een rijtje. 

IJs met een hartige smaak

Om meer omzet te draaien is het belangrijk om nieuwe soorten ijs aan te bieden. Daarnaast is het van belang om je inventaris te verzekeren met een inboedelverzekering. IJsjes zijn tegenwoordig lang niet meer alleen zoet. Hartige smaken zijn enorm in opkomst en ijssalons spelen volop in op die trend. Karamel-zeezout is misschien wel het bekendste voorbeeld, maar wat dacht je van wasabi-ijs, garnalenijs of ijs met peper-chocoladesmaak? Ook zijn er ijssalons die ijs verkopen met fetakaas of erwten.

Paars ube ijs

Ube ijs is enorm populair in Azië en Amerika. Langzaam maar zeker wint deze smaak ook aan populariteit in Europa. Ube ijs is een verrassende soort ijs, zowel qua kleur als qua smaak. De ube is een knolachtige soort zoete aardappel. De paarse knol is uitermate geschikt om in ijs te verwerken. Ube geeft het ijs een verrassende, bijna toverachtige paarse kleur. Hierdoor is het een echte eyecatcher voor in je vitrine. De smaak heeft veel weg van pistache, vanille, kokos en witte chocolade.

IJs macarons

Wil je iets extra’s aan je klanten aanbieden? IJs macarons zijn razend populair. Met het ijs en de koekjes kun je eindeloos variëren. Als je zelf de koekjes voor de macarons wil bakken heb je misschien wat extra gereedschap nodig. Om je inboedel te beschermen tegen schade door diefstal raden we je aan om een inboedelverzekering af te sluiten. 

IJs op een stokje

In Italië wordt het al veel gesignaleerd: ijs op een stokje. Als ijssalon kun je je hiermee van je beste kant laten zien en ambachtelijke ijscreaties aan je klanten presenteren: een genot voor de tong én voor het oog. Wel raden we je aan om een hogere prijs voor deze ijsjes te vragen, omdat er meer werk in gaat zitten dan bij gewoon schepijs. 

Vegan ijs

Vegan ijs is al een aantal jaar op de markt, maar wint nog steeds in populariteit onder consumenten. Aan de receptuur van vegan ijs zijn wel strenge voorwaarden verbonden. Zo mag er geen melk in het ijs verwerkt worden. De meeste soorten ijs zijn prima met water te maken, maar de smaak wordt wel intenser. Communiceer duidelijk aan je klanten dat je vegan ijs verkoopt en houd uiteraard de hygiëne in de gaten.

 

 

Lees ook
Ambachtelijk IJscentrum: "Neem de regels serieus en denk na over sluiting"

Ambachtelijk IJscentrum: "Neem de regels serieus en denk na over sluiting"

Eerder gaf de Vereniging Ambachtelijk IJscentrum het advies om ijssalons alléén open te houden voor afhaal en/of bezorging, als zij zich volledig kunnen houden aan de richtlijnen van het RIVM. Dit advies blijft maar: “Neem de regels serieus en geef in geen enkele situatie je eigen interpretatie aan de huidige richtlijnen. Gezien de kritieke situatie...

Hefe van Haag lanceert natuurlijke suikervervanger EQu

Hefe van Haag lanceert natuurlijke suikervervanger EQu

Bakkerij- en ijsgrondstoffen groothandel Hefe van Haag presenteerde op de huisbeurs voor ijsbereiders, de ‘Gelato Days’, het product EQu. Dit poederproduct is een puur natuurlijke suikervervanger en voldoet volledig aan de nieuwe EU-doelstellingen om suiker in bijvoorbeeld schepijs met minimaal 30 procent te reduceren.

Meer verdieping dankzij het meesterschap

Meer verdieping dankzij het meesterschap

IJs zit in het DNA van banketbakkerszoon Piet Tamminga. Sinds voorjaar 2019 mag hij zich SVH Meesterijsbereider noemen. In Puur Tamminga in Veenendaal combineert hij de verkoop van ijs met pastisserie en chocolade. Duurzaamheid is daarbij de rode draad. De meestertitel geeft hem vleugels. “Ik ben nog meer met het vak bezig.”