Het ijs van Cremerie Gerard

Cremerie Gerard_Vakblad IJs 4-2018

Maxim Quintelier ging drie jaar geleden in de leer bij Christophe Penneman van Cremerie François in Sint-Niklaas, één van België’s oudste en meest bekroonde ijssalons. Acht maanden later opende hij zijn eigen salon Cremerie Gerard in Gent.

De invloed van Cremerie François is nog steeds merkbaar. In de officiële naam, Cremerie Gerard by Cremerie François, en Maxim neemt melk van hen af, die ze zelf pasteuriseren. "Dat pasteuriseren kan ik zelf ook, ik heb het daar geleerd, maar ik heb er hier niet de infrastructuur voor”, vertelt Maxim. “Ik draai wel elke dag al mijn ijs zelf af in de Boku ijsmachine die hier in de zaak staat. Het is maar een kleine installatie, waardoor ik er bewust voor kies om dagelijks slechts elf à twaalf verschillende smaken aan te bieden."

Bij Cremerie François leerde Maxim om zoveel mogelijk natuurlijke en verse producten te gebruiken. Maxim: “Waar het kan, gebruik ik vers fruit, de chocoladesaus wordt met echte Callebaut chocolade gemaakt en de verse room voor de slagroom komt van een hoeve in Puurs.”

Voor de ontwikkeling van nieuwe smaken werkt Maxim samen met de ijsbereiders van Cremerie François. “We hebben zo’n dertig smaken in ons gamma, die we dan laten wisselen naar gelang het seizoen. Nieuwe smaken
gaan we wel altijd eerst in de ijssalon in Sint-Niklaas uittesten".

Hij promoot zijn salon via social media. "In het begin plaatste ik wel eens een advertentie in een stadsgids of magazine, maar dat doe ik nu niet meer, alles kan via Facebook en Instagram. Ik adverteer zelf op de platformen, maar ook veel klanten komen langs omdat ze foto’s hebben zien passeren bij hun vrienden.”

Meer weten over Maxim Quintelier en zijn salon Cremerie Gerard? Lees dan het complete artikel van Caroline D'Hont in Vakblad IJs 4-2018. Nog geen abonnee? Vraag dan hier een proefnummer aan.

Foto: Caroline D'Hont

 

Lees ook
Acht punten die van je winkel een experience maken

Acht punten die van je winkel een experience maken

Experience wordt steeds belangrijker voor een winkel. Klanten zijn op zoek naar een ervaring. Het begrip experience-economy is al twintig jaar geleden bedacht, maar het is nog steeds niet helemaal duidelijk wat een ‘ervaring’ precies is. Katelijn Quartier benoemt acht eigenschappen die van een winkel een experience maken.

‘Er zijn mensen die zeggen: waar begin je aan?’

‘Er zijn mensen die zeggen: waar begin je aan?’

Luuk Schaper (20) is patissier en werkt in de zaak van zijn ouders. Maar niet voor lang meer: deze zomer opent hij zijn eigen winkel in Krimpen aan de Lek. “In drukke periodes werk ik wel tien tot twaalf uur per dag. Maar dat maakt me niet uit, als ik maar met het vak bezig kan zijn.”

IJssalon Vivaldi haalt meer dan 2500 euro op voor Stichting Semmy

IJssalon Vivaldi haalt meer dan 2500 euro op voor Stichting Semmy

Ron Wisker van IJssalon Vivaldi reikte 7 juni een cheque van 2617 euro uit aan Margriet Pasveer voor Stichting Semmy. De salon steunt al jaren goede doelen met de verkoop van het Goede Doelen ijsje.