Hoe maak je een goede nieuwsbrief?

nieuwsbrief_foto Unsplash

Een nieuwsbrief is een goed marketingmiddel. Je treedt direct in contact met je klant en bereikt er meer mensen mee dan met je social media-berichten. Maar hoe maak je een nieuwsbrief die gelezen wordt?

Foto: Unsplash

Een nieuwsbrief kun je voor verschillende dingen gebruiken. Denk aan het genereren van meer traffic naar je website, het stimuleren van verkoop van producten, het werven van nieuwe klanten, het belonen van bestaande klanten en het op de hoogte houden van je netwerk.

1. Bouw een mailinglijst op
Voor het versturen van de nieuwsbrief moet je een mailinglijst opbouwen. Detaillisten hebben hierbij een groot voordeel. Ze hebben in de winkel rechtstreeks contact met hun klanten en kunnen hen vragen om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Zorg ook dat websitebezoekers zich kunnen inschrijven voor de nieuwsbrief. Bijvoorbeeld via een button of een pop-up.

Let op: Vanwege de privacywet (AVG) moet je expliciet toestemming vragen aan je klanten om e-mails te mogen sturen

2. Verstuur geen nieuwsbrief om het versturen. Zorg dat deze toegevoegde waarde heeft
Online-marketingprofessional Ruben Zantingh-Bozic van Marketing Enzym: "Onthoud dat een e-mail een soort billboard is: je hebt maar beperkte tijd om de aandacht van de lezer te vangen." Een paar tips voor de inhoud:

  • Waarom komt de klant naar jouw winkel? Verwerk deze informatie in je nieuwsbrief.
  • Hang je nieuwsbrief op aan een thema, zoals seizoensingrediënten, kleuren of een kijkje in de winkel.
  • Gebruik korte, begrijpelijke zinnen.
  • Wees helder in wat je van de lezer wilt.
  • Dwaal niet af, blijf bij de kern van je onderwerp. Houd de e-mails beknopt.
  • Vermijd vakjargon en schrijf zoals je praat, in foutloos Nederlands

3. Technische tips
Er bestaan verschillende programma's om een nieuwsbrief te maken. Bijvoorbeeld het Nederlandse Laposta en het Amerikaanse MailChimp. Waar moet je bij het maken van de nieuwsbrief op letten?

  • Maak je nieuwsbrief persoonlijk: vul de naam van de ontvanger in.
  • Vul een herkenbare afzendernaam in en gebruik een treffende onderwerpregel.
  • Gebruik eigen foto’s of rechtenvrij materiaal via internet
  • Neem geen filmpjes op in je nieuwsbrief, maar maak een screenshot en verwijs door naar de video. Sommige e-mailprogramma’s zoals Outlook ondersteunen het afspelen van video’s niet.
  • Verstuur minimaal één keer per maand een nieuwsbrief. Zo blijf je top of mind.
  • Voeg een afmeldknop, linkjes naar je social-media-kanalen en een call-to-action-button toe waarmee de lezer direct een bestelling kan plaatsen of meer informatie kan aanvragen.
  • Plaats duidelijke linkjes voor meer informatie of om verder te lezen.
  • Vermeld het bezoekadres, telefoonnummer en e-mailadres van je winkel.

Meer weten over het maken van een nieuwsbrief? Lees dat het complete artikel van Birgitta van der Linden in Bakkers in bedrijf 3-2019Vakblad IJs 46-2019 of More than Drinks! 2-2019.

Dossiers
Lees ook
Alea Publishers steunt ijssalon met oproep koop lokaal

Alea Publishers steunt ijssalon met oproep koop lokaal

Het zijn zware tijden voor mensen met een winkel in food&drinks, ook voor ijssalons. Waar supermarkten leeggekocht worden op het gebied van wc-papier en lang houdbare producten, mist de foodretail omzet doordat onder meer feestjes en verjaardagen niet doorgaan, catering wordt afgezegd, leveringen aan de horeca zijn stopgezet en bedrijfslunches niet...

Coronacrisis? Zo boost jij straks je omzet!

Coronacrisis? Zo boost jij straks je omzet!

Je had als ondernemer zulke mooie plannen voor 2020. Tot het coronavirus op visite kwam en roet in het eten gooide. Waarschijnlijk zit je nu noodgedwongen thuis en ben je druk bezig de schade zoveel mogelijk te beperken. Een lastige tijd, maar ook een tijd waarin ineens ruimte is voor zaken die normaal gesproken blijven liggen. Bijvoorbeeld het verbeteren...

Tien tips voor effectieve reclame

Tien tips voor effectieve reclame

Fiorienne Westenberg helpt met haar bureau Manytastes lokale ondernemers, zoals bakkers, slagers en visspecialisten met hun marketing- en communicatieplan. Op Bakkersvak 2020 gaf zij een presentatie in het praktijklokaal. Daar gaf ze tien tips voor effectieve reclame.