Het excellente kookboek van doctor Carolus Battus uit 1593

Excellente kookboek van Carolus Battus

In 1593 verscheen het eerste gedrukte kookboek in Nederland: Het Excellente Kookboek van doctor Carolus Battus. Nu is dit historische kookboek vertaald naar modern Nederlands en brengt het de smaak van de zestiende eeuw terug naar het nu. Het boek won onlangs de Joop Witteveenprijs 2022.

Carolus Battus was een arts en schrijver van medische en niet-medische boeken. Het Excellente Kookboek was de afsluiting van een medisch werk. Het is een verzameling van zo’n driehonderd recepten, die de veranderende keuken tonen van de late middeleeuwen naar de moderne tijd.

Neerlandici Christianne Muusers en Marleen Willebrands vertaalden dit historische kookboek naar modern Nederlands. Ze geven uitgebreide informatie over Battus, zijn gezondsheidsleer, de keukeninrichten in de zestiende eeuw en de kookkunsten van Battus. Ze bewerkten dertig recepten, zodat het mogelijk is om zelf gerechten uit de zestiende eeuw te bereiden.

Muusers en Willebrands werkten voor het boek samen met Kunsthistorica Alexandra van Dongen. Zij beschrijft de gedekte tafel en de tafelmanieren van de zestiende eeuw. Dit gebeurt aan de hand van zestiende-eeuws tafelgerei uit de collectie van Museum Boijmans van Beuningen.

Het Excellente Kookboek van doctor Carolus Battus won de Joop Witteveenprijs 2022. Deze prijs wordt elke twee jaar uitgereikt aan het beste historische onderzoek naar de geschiedenis van voeding in Nederland en België.

 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Dossiers
Lees ook
De Tuinkamer - Natuur op je bord

De Tuinkamer - Natuur op je bord

In restaurant De Tuinkamer in het Overijsselse Schuinesloot bepaalt de rijkdom van de tuin wat er op tafel komt. Chef Alwin Leemhuis gebruikt de bloemen, groenten, kruiden, knollen en wortels uit de Tuinen.

Samengeraapte maar mooie anekdotes

Samengeraapte maar mooie anekdotes

“Dit boek is alle kanten op gegaan”, schrijft Jacques Meerman in het laatste hoofdstuk van Eetgenot. En daarmee neemt hij mij dan toch voor zich in. Want al lezende vond ik het boek een onsamenhangende verzameling van allerlei onderwerpen en anekdotes over voeding.

Marketing voor ondernemers met lef

Marketing voor ondernemers met lef

Veel ondernemers proberen klanten te lokken door hun kennis te delen. Helemaal verkeerd schrijft Aartjan van Erkel in zijn nieuwe boek Nummer 1. Hij gelooft dat je niet je kennis gratis moet delen, maar moet entertainen. “Stop met teachen, begin met teasen.”