Groeiende omzet biologisch door meer aanbod en inflatie

27 maart 2023 Bionext
Foto: Bionext

2022 was een goed jaar voor biologisch. Uit nieuw onderzoek van GfK blijkt dat de omzet van biologische producten afgelopen jaar met 25 procent groeide. Dit is te danken aan een toenemend biologisch aanbod en de inflatie, aldus Bionext, de brancheorganisatie van de biologische sector.

“Willen we naar 15 procent biologische landbouw groeien, dan is het van groot belang dat niet alleen het aanbod, maar ook de afzet van biologische producten fors toeneemt”, zegt Michaël Wilde, directeur Bionext. “We zijn heel blij dat steeds meer consumenten en organisaties zelfs in economische zware tijden die bewuste keuze maken.”

Omzet biologische voeding

De omzetstijging van 25 procent bestaat voor 15 procent uit toenemend volume en 10 procent uit de gemiddelde prijsstijging. Nederlandse huishoudens kochten niet alleen meer, maar ook vaker biologisch. De aankoopfrequentie steeg met +15 procent.

De absolute omzet van biologische voedingsmiddelen steeg in 2022 met 25 procent naar 1,4 miljard euro. Daarmee is van de totale FMCG-omzet voor huishoudelijk gebruik 3,5 procent biologisch. Ook het absolute volume van biologisch nam met 15 procent toe, terwijl het volume van niet-biologische producten juist daalde. Ondanks dat de omzet van beide groepen is gestegen, groeide biologisch fors harder.

Meer aanbod

De flinke omzetstijging van biologische voeding is onder meer een gevolg van het toenemende biologische productaanbod. Supermarkten spelen een belangrijke rol in het aanbod, aangezien 73 procent van alle biologische producten in de supermarkt worden gekocht. Supermarkt PLUS besloot vorig jaar uitsluitend nog biologische drinkzuivel onder haar huismerk aan te bieden en ook Albert Heijn ging over op alleen nog biologische volkorenpasta.

Redenen consument om te kiezen voor biologisch

De groep consumenten die één keer per week of vaker biologisch koopt, ook wel de ‘Heavy buyers’, steeg het hardst. De grootste groep zijn ‘Medium buyers’, ofwel consumenten die 12-52 keer per jaar biologisch kopen. Dit zijn bijna 40 procent van Nederlandse huishoudens (3,2 miljoen). Zij kopen gemiddeld 3,1 keer per maand biologisch, zo’n 37,4 keer per jaar (+15 procent).

77 procent van de consumenten zou vaker biologisch kopen als biologische producten goedkoper zouden zijn. Diervriendelijkheid is de belangrijkste reden (84 procent) om voor biologisch te kiezen. Daarna volgt milieu: 79 procent vindt het belangrijk dat de productie van biologische voeding bijdraagt aan een gezonde bodem, zonder negatieve impact op de waterkwaliteit (78 procent). 

Consumentencampagne

De driejarige consumentencampagne ‘De mooiste boodschap is bio’ helpt consumenten om structureel vaker voor biologisch te kiezen, door de inzet van nudges in de supermarkt, ofwel subtiele aanpassingen in de winkelomgeving.

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?