Nieuws
Ijsverkoop

De warmte in Nederland houdt aan. Mensen zoeken afkoeling in het water, bij de airco of ventilator… en door een ijsje te eten. En dat merken ijsmakers. Zij draaien overuren om de vraag bij te benen. “Wat we normaal in een maand verkopen, gaat nu weg in een week”, zegt Joost Houben van Unilever tegen de NOS.

Waterijsjes

Houben constateert dat met name de vraag naar waterijsjes toeneemt. Consumenten kiezen vanwege de toenemende warmte voor lichtere en fruitige smaken. Maar de verkoop van de Magnums en het roomijs ligt eveneens veel hoger dan in 2017.

Ambachtelijk ijs

Ook bij de ambachtelijke ijsmakers loopt het storm.  “Als dit zo doorgaat, word ik miljonair”, schatert Luc Blok van ijssalon Luciano in Wassenaar aan de NOS. “Ik zit al 22 jaar in dit vak, maar dit heb ik nog niet vaak meegemaakt. We lopen echt op ons tandvlees.”

Kritische consument

Naast de zomerdrukte merken zowel de ambachtelijke als de fabrieksijsmakers dat de smaak van de consument verandert. Er is meer vraag naar minder suiker, lactose- en glutenvrij of vegan ijs. Toch worden de ijsfabrikanten minder op de huid gezeten over de suikerreductie als bijvoorbeeld de frisdrankfabrikanten. Houben denkt dat dit komt omdat de gemiddelde suikerinname laag is. “IJs zien mensen toch meer als verwenproduct”. Ook Blok gelooft dat mensen vooral een lekker ijsje willen.

Suiker en vet

Jacques Vos van het IJscentrum ziet ook dat de branche meer bezig is met het verlagen van suiker en vet. Maar hij wijst erop dat je ingrediënten als suiker en room niet zomaar weg kunt laten. Room heeft hele specifieke smaakkenmerken die je gaat missen als je ze weg laat. Suiker is naast smaak, ook noodzakelijk voor de vriespuntverlaging.

Lees meer over grondstoffen als suiker en room in het dossier Grondstof belicht. In deze vaktechnische artikelen lichten experts zoals Jacques Vos de toepassing van grondstoffen toe.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *