IJs

De wijze van eten beïnvloedt de smaak van ijs

12 juli 2019
Foto: Pixabay

Hoe eet jij je ijsje? Likkend, bijtend of zuigend? De wijze waarop je je ijsje eet, beïnvloedt de smaak. Kauw je op je ijsje? Dan proef je de fruitsmaken beter! En als je het ijs laat smelten in je mond, dan proef je de zoete smaak beter. Dat blijkt uit onderzoek van promovendus Monica Aguayo-Mendoza en haar collega’s van Unilever.

“We wisten dat consumenten op verschillende manieren hun ijsjes eten, maar de rol daarvan bij smaakbeleving was nog niet onderzocht”, vertelt Aguayo-Mendoza, promovendus bij Physics and Physical Chemistry of Foods, in Resource. “IJsproducenten kunnen met deze kennis de textuur van het ijs aanpassen, waardoor iemand er bijvoorbeeld meer op moet kauwen. Zo kunnen ze de smaakbeleving sturen.”

Aan het onderzoek namen 103 proefpersonen, vooral Wageningse studenten, deel. Zij gaven in een enquête aan wat voor ijseter ze waren: een bijter, likker, smelter, zuiger of een combinatie. Ook werden de proefpersonen in het laboratorium gefilmd terwijl ze een ijsje aten. Uit zowel de enquête als uit de videobeelden kwam naar voren dat 75 procent van de deelnemers een combinatie van eettechnieken gebruikt.

22 proefpersonen werden geselecteerd. Zij volgden een aantal trainingssessies waar ze leerden om smaak en textuur te evalueren. Daarna keerden ze terug voor een tweede ijsjesronde. Dit gaven de onderzoekers hen specifieke instructies om het ijsje bijtend te eten, of op de tong te laten smelten, of gewoon te eten zoals ze dat normaal zouden doen. Hierbij kwam naar voren dat de kauwers vooral fruitsmaken proefden, terwijl bij de deelnemers die het ijs op de tong lieten smelten vooral de zoete smaak proefden.

Aguayo-Mendoza zegt dat het wel lastig is om de resultaten te generaliseren. "Tijdens het eten smelt ijs, en dat maakt dat mensen gaandeweg anders gaan eten, bijvoorbeeld meer likken. Daarnaast deden er nu alleen studenten aan het onderzoek mee. Het zou interessant zijn om ook onderzoek te doen naar eetgedrag van bijvoorbeeld ouderen en kinderen."

Bron: Resource - Wageningen UR

Altijd op de hoogte blijven?