Coronacrisis jaagt groeiende bezorgtrend aan

delivery

Beeld: Kai Pilger via Unsplash

In 2020 groeide de totale deliverymarkt - denk aan maaltijddelivery en boodschappenbezorging - met 43% ten opzichte van 2019. Dat meldt foodbranche-vereniging FoodService Instituut Nederland (FSIN). De deliveryspelers zijn inmiddels goed voor bijna 10% van de totale uitgaven aan eten en drinken. 

De boodschappenbezorging is het hardst gegroeid. FSIN schat in dat in 2020 de bezorging van boodschappen door foodretail (supermarkten en speciaalzaken) toenam met ruim 49%. In bedragen uitgedrukt is dat bijna €2,7 miljard, €600 miljoen meer dan oorspronkelijk geschat. Het marktaandeel van totaal delivery vanuit foodretail (dat is inclusief taart, versboxen e.d.) ligt nu op 6,1%.

Ook de maaltijdbezorging groeide flink, namelijk met 37% naar ruim €2,7 miljard. Ook zonder corona was de groeiende trend zichtbaar geweest, maar de vereniging schat de stijging in zo'n scenario op 14%. De totaalmarkt voor buitenshuis eten en drinken bestond in 2020 voor ongeveer 23% uit maaltijdbezorging.

"Dankzij" corona

Inga Blokker, directeur van The Food Research Company, het onderzoeksbureau van het FSIN, bestempelt corona als aanjager van de stijgende cijfers. "Delivery was al langer een groeiende trend, maar heeft dit jaar een vlucht genomen. Mensen die normaal nooit bestellen, hebben noodgedwongen kennisgemaakt met het gemak van thuis warme maaltijden en boodschappen laten bezorgen.”

Hoewel de coronacrisis de groei dus heeft versneld, verdwijnt deze niet zomaar als de coronamaatregelen voorbij zijn, meent Blokker. “Ook mensen die eerder nooit eten of boodschappen bestellen, zullen dat na corona zo nu en dan blijven doen." Ook noemt Blokker de grote groep jonge mensen die vaker voor maaltijdbezorging kiezen dan bijvoorbeeld voor een kant-en-klaarmaaltijd van de supermarkt. "Dat belooft ook voor de toekomst groei voor de bezorgmarkt. Hoewel de deliveryomzet in 2021 zeker niet zo’n vlucht zal nemen als in 2020, staan voor wat fooddelivery betreft de seinen voor toekomstige groei op groen.”

FSIN: De exacte marktcijfers worden eind januari bekend, waardoor bovengenoemde percentages nog licht kunnen afwijken.

Lees ook
Ambachtelijk IJscentrum: coronaprotocol ijssalons blijft hetzelfde

Ambachtelijk IJscentrum: coronaprotocol ijssalons blijft hetzelfde

Afgelopen dinsdag zijn de maatregelen tegen het coronavirus opnieuw aangescherpt. De afhaal- en bezorgmogelijkheden van ijssalons blijven bestaan. Het Ambachtelijk IJscentrum heeft daarom het coronaprotocol niet aangepast. Dit blijft hetzelfde.

‘Onze gasten bleken heel trouw en loyaal’

‘Onze gasten bleken heel trouw en loyaal’

“We zijn behoorlijk creatief geweest”, beaamt Joep Minten als we hem vragen hoe hij en Inge Groenewegen van IJssalon Lo Solé de coronacrisis hebben aangepakt. Van familieboxen met ijs-tapas tot samenwerken met andere ondernemers, een webshop en een heel nieuw extra terras aan de overkant van de weg: “Het is niet onze aard om af te wachten.”

BTW-verhoging leidt tot bijna hoogste prijsstijging voeding in 10 jaar

BTW-verhoging leidt tot bijna hoogste prijsstijging voeding in 10 jaar

In de maand mei werden voedingsmiddelen 3,8 procent duurder, meldt het CBS. Het is bijna de hoogste prijsstijging van voedsel in de afgelopen 10 jaar. In die periode werd het voedsel in totaal 14,5 procent duurder.